U2egipt

Helenistička astrologija

Helenistički zodijak i vladarstva 6 - Sažetak

Print | Category: Helenistička | Thursday, 16 August 2012 16:20 | Written by Slaven Slobodnjak |

sy21w40Ovoje zadnji nastavak teksta o vladarstvima i zodijaku u helenističkoj astrologiji gdje dajem mali sažetak i moguću primjenu dvojnih vladara znakova

 

SAŽETAK: DVOJNOST VLADANJA

Ideja dvojnog vladanja je nešto što je na prvi pogled teže prihvatiti nama ljudima koji živimo u svijetu monizma i monoteizma. Mi gotovo instinktivno očekujemo da je jedan vladar karte ili znaka ili teme. No pogledajmo kuda nas vodi naša dosadašnja analiza. Spominjao sam kako Antioch eksplicitno spominje 2 vladara karte što jedna važna tehnika koja je u srednjem vijeku razvila brojne rasprave i varijacije, koje su moguće rezultat toga da su se zapravo dvije tehnike tumačila kao jedna pa je stoga nastala zbrka.

Sam jezik upućuje na ideju o dvije vrste vladanja jer se koriste dvije različite riječi: vladar (kurios) i gospodar (oikodespotes). Ranije sam objasnijo razlike u značenjima samih riječi i zapravo njihove razlike nas upućuje na dvije vrste vladavina ili dvije različite funkcije vladanja. A zapravo i imamo samo dvije vrste vladanja koja se odnose na cijeli znak zodijaka: domaćina znaka i uzvišenje.

U helenističkim astrološkim a i filozofskim tekstovima se često pojavljuje metafora broda ili plovidbe kao simbol duše i života, a neki astrološki čimbenici također nose tu simboliku. Recimo Ushod se često zove kormilo (oiox) jer nekako upravlja životom. Platon u Državi govoreći o vladarima polisa također poseže za pričom o borbi za položaj kormilara (kubernetes) tj kapetana broda.

Kada pogledamo poznate starogrčke brodove triere i raspored posade dolazimo do nekih zanimljivih paralela. Naime triere također imaju dvojno upravljanje: kapetana (naukleros) i kormilara tj. pilota (kubernetes). Kapetan je obično vlasnik, ili predstavnik vlasnika, ili politički predstavnik koji ide u neku misiju. Kormilar je obično netko od posade koji upravlja plovidbom. Dakle kapetan je postavljen ili zadan nekim višim autoritetom, dok se za položaj kormilara bori više kandidata. To je veoma slično dvjema metodama traženja gospodara.... I uklapa se u analizu pojmova kurios i oikodespotes.

Ta ideja dvojnosti je zapravo prisutna i danas. Gotovo sve države imaju predsjednika države i predsjednika vlade (iako svaka država ima neku svoju varijaciju). Predsjednik je često više počasna funkcija, dok je predsjednik vlade izvršna funkcija koja ima stvarnu moć. U stvari, za našu svrhu najbliža metafora bi bio engleski sustav sa kraljem (ili kraljicom) i prime ministrom tj. predsjednikom vlade. Kralj se ne bira on je zadan rođenjem, dok se za predsjednika vlade bori više kandidata na izborima pa onaj koji je najbolji upravlja zemljom. Ili ako pogledamo poduzeća vidimo kako također imaju sličnu dvojnost vladanja: postoji vlasnik (koji je predstavljen nadzornim odborom) i postoji predsjednik uprave ili direktor (ili CEO) koji stvarno upravlja firmom. Vlasnik je opet na neki način zadan, a za mjesto direktora se bori više kandidata.

Vidimo kako ta dvojnost vladara (kralj - predsjednik države – vlasnik - kapetan) i domaćina ili upravitelja (presjednik vlade – direktor - kormilar) se može primjeniti i na naša dva "vladara". Zodijak se zove oikos – kuća, dom, domaćinstvo – i ima vladara uzvišenja i gospodara doma. Domicil bi bio onaj izvršni upravljački gospodar, a uzvišenje onaj pravi vladar (kapetan, kralj, vlasnik). Ranije sam opisao tu blisku vezu u strukturi između domicila i izvišenja. Također definicija učešća i uplitanja nam govore o uvjetu da moraju vidjeti (aspektirati) znak kojim vladaju. To nas vodi u intrigantnu ideju da ponekad vladar uzvišenja preuzima gospodarenje temom znaka-kuće ako domaćin znaka ne aspektira sam znak. Domaćin tada ne učestvuje u vladanju znakom-kućom tj. temom.

Još jedan indirektni pokazatelj je koncept preferiranja jednog od domicila. Budući da 5 planeta ima po dva znaka kojim vladaju kaže se da preferiraju jedan od svoja dva domicila. Pa se kaže da Kron preferira domicil Vodenjaka, Zeus Strijelca, Ares Škorpiona... Osim što se vidi da dnevni planeti preferiraju dnevne (ili takozvane muške ili neparne znakove) domicile, a noćni (Ares) noćni znak (ženski ili parni), vidimo i da ovi planeti preferiraju znakove u kojima nema uzvišenja. Drugim riječima, u tim zodijacima ne dijele vladanje s vladarom uzvišenja već su jedini vladari znakova pa ih zato preferiraju. Svi spomenuti planeti ulaze u kategoriju "muških" planeta pa nekako ima smisla da ne vole dijeliti vladavinu. U svojim drugim domicilima (Kron u Jarcu, Zeus u Ribama, Ares u Ovnu) moraju dijeliti vladarstvo s vladarom uzvišenja. Čak i Sunce kao muški planet nema u svom jedinom domicilu vladara uzvišenja (za razliku od Mjeseca koji dijeli Rak sa Zeusom).

S druge strane takozvani "ženski" planeti (Mjesec, Afrodita) u oba svoja domicila imaju uzvišenja i uvijek dijele vladarstvo s još jednim planetom. Afrodita preferira znak Bika jer joj je uzvišenje planet Mjesec koji je istog sklona kao i ona. U svim drugim slučajevima vladar uzvišenja i domicila su različitog sklona.
I naravno, tu je i Hermo koji je kao i uvijek posebni slučaj, ali i on preferira znak Djevice u kojem je on sam i domaćin i uzvišenje.

Postoji još niz naznaka koje nas vode prema ovom konceptu dvojnosti. Namjerno izbjegavam ideju dualnosti jer ovo nisu polarnosti u striktnom smislu već naprosto dva počela koje postoje zajedno i paralelno i ne mogu se reducirati na jedno ili drugo. Upravo Jedno i Drugo su i dva važna pojma platonove metafizike koji se najbolje vide u Timeju gdje također postoji sveprisutna ta dvojnost počela. Astronomski je Platon opisuje kao kretanje Istog i kretanje Drugog koje se nedvosmisleno povezuju s ekliptičkim i ekvatorijalnim kretanjem koja su u temelju i izrade horoskopa. Da ne govorim o tome kako gotovo svaka astrološka metoda počinje analizom sklona tj. odnosa dana i noći, dnevnih i noćnih planeta. A Mjesec i Sunce imaju u helenističkoj astrologiji gotovo ravnopravni status za razliku od suvremene astrologije koja nekako ipak daje primat Suncu. Možda nas je heliocentričko poimanje kozmosa i prevladavanje monoteističkih religija ipak ponešto udaljilo od izvornih shvaćanja drevene kozmologije a time i drevnih astroloških tehnika.

Vraćanje ideji dvojnosti vladra nam u sasvim praktičnom smislu otvara novi pogled na analizu natalne karte. Imamo sasvim nove mogućnosti analize položaja dva vladara domicila i uzvišenja i kada neki od njih preuzima funkcije oba. Ili moguće su čak i situacije kada nemamo vladare znakova i tema...

 

Ovime ću za sada završiti temu zodijaka i vladarstava u helenističkoj astrologiji. Ovdje su nabacane neke ideje na koje ću se često vraćati u raznim tekstovima o primjenama svih ovi pojmova u praktičnoj analizi.