U2egipt

Blog - Opće teme

Richard Tarnas: Cosmos and Psyche

Print | Sunday, 23 September 2012 15:19 | Written by Slaven Slobodnjak |

sy23w40Ponešto o iznimno zanimljivoj knjizi Richarda Tarnasa Cosmos and Psyche koju jednako mogu čitati i astrolozi i neastrolozi, pa riječ dvije o samom Tarnasu, o Stanislavu Grofu, malo o transpersonalnoj psihologiji, Uranu i Plutonu.

 

Ljetos sam čitao zadnju Richarda Tarnasovu knjigu Cosmos and Psyche pa sam se sjetio i nekih svojih susreta s Richardom Tarnasom na raznim astrološkim konferencijama. Naime, Tarnas je oduvijek bio rado viđen gost na astrološkim konferencijama jer je kao profesor i doktor znanosti koji se bavi astrologijom nekako oduvijek imponirao astrolozima. Naravno nije samo to – on je imao i što reći o astrologiji i psihologiji. Stoga sam već na svojim prvim odlascima na World Astrology Congress u Švicarskoj imao prilike slušati njegova predavanja i upoznati se s njime, a zatim ga sretati i na drugim konferencijama.

Richard Tarnas je rođen 21.2.1950. u 12:30 u Ženevi u Švicarskoj. Bez obzira što je Amerikanac kao da je rođenje u Evropi nekako ostavilo traga u njegovom ponašanju jer je po manirama i komunikaciji daleko bliži evropskom načinu ponašanja: veoma ugodan u komunikaciji, otvoren za razgovor i nove ideje u svakom trenutku, nenametljiv, pa ipak veoma odlučan u stavovima bez da se itko zbog toga osjeća manje vrijedan. Zapravo, to nam govore i njegovo Sunce u Ribama, Mjesec u Ovnu i Ascendent u Blizancima (a Merkur, vladar AC-a, s Venerom i Jupiterom u Vodenjaku...).

Richard Tarnas je diplomirao na Harvardu a kasnije i doktorirao ranih sedamdesetih i to na temi terapije psihodelicima (očito su šezdesete utjecale na njega:-)). No taj rani interes približio ga je drugom velikom liku suvremene psihologije: Stanislavu Grofu. Grof (porijeklom Čeh) jedan je od najvažnijih predstavnika transpersonalne astrologije, uz Abrahama Maslowa, Roberta Assagiolia, Otto Ranka, J Hillmana i dr. Stanislav Grof poznat je po svojim metodama holotropic brethworka gdje se posebnim oblicima disanja (hiperventilacijom) dolazi do raznih psihičkih iskustava, a time i terapijskih rezultata. Grofa sam također imao prilike slušati na nekim predavanjima u kojima se bavio temom prenatalnih iskustava i proživljavanja samog čina rađanja, te utjecajima tog procesa na psihu tj. psihologiju čovjeka. Veoma intenzivno...

Transpersonalna psihologija je na neki način produžetak Jungove psihologije i posebno se bavi "trans" stanjima: psihodeličkim stanjima, meditativnim i hipnotičkim stanja, kao i svim drugim stanjima koja nadilaze uobičajena stanja svijesti. Zato je ova grana psihologije veoma otvorena na razne oblike mističkih tradicija, pa i astrologije. Svjetski kongres u Lucernu (Švicarska) godinama su organizirali bračni par Huber poznati po svojoj metodi astrologije koja se izrazito naslanja na transpersonalnu psihologiju. Bruno Huber (danas već pokojni) bio je učenik Roberta Assagiolia tako da je transpersonalna psihologija bila njegovo životno usmjerenje, a u Huberovoj školi astrologije primjenjivalo se mnoštvo praktičnih tehnika transpersonalne astrologije. Svojedobno sam pohađao seminare Brune i Louise Huber i znam da su njihovi astrološki seminari puno više od pukog predavanja o astrologiji - na njima se uči i mnoštvo praktičnog meditativnog rada na pojedinim aspektima vlastitog horoskopa kako bi smo razriješili unutarnje konflikte u osobi.

Sedamdeste i osamdeste godine su donijele ogromnu popularnost psihološke astrologije i to najviše one vezane uz razne oblike jungovske psihologije, tako da većina najznačajnijih astrologa, poput Liz Greene, Karen Hammaker-Zondag, Robert Hand i mnogi drugi, direktno su ili indirektno vezani uz Jungovu psihologiju. Pri tome treba reći kako je za tu vezu odgovoran Dane Rudhyar koji je zapravo još tridesetih formulirao suvremenu humanističku astrologiju kao psihološku (ili person-centred kako ju je on zvao) i zahvaljujući njegovom radu takva je astrologija doživjela veliki boom u sedamdesetim.

Tarnasov je interes za astrologiju bio vezan uz bavljenje arhetipovima, tj. kolektivnim nesvjesnim, što je još jedan segment jungove psihologije, pa je tako njegov gotovo cijelo životni interes vezan uz astrološke planetarne arhetipove, planetarne cikluse i sl., te za istraživanja koja bi mogla ustvrditi postojanje arhetipova ljudske (ili kozmičke) svijesti.

 

Njegova prva knjiga Passion of the Western Mind pregled je razvoja ljudske misli i zapravo nema astrološke elemente iako je bila prilično popularna (po prodaji) i prihvaćena u akademskom svijetu gotovo kao udžbenik koji nudi zanimljiv pregled razvoja filozofije. Tu se već indirektno naslućuje njegovo traganje za obrascima kolektivne svijesti koje će koristiti u daljnjem (i astrološkom) radu.

Njegova druga knjiga Prometheus the Awakener (1995) je već prilično zanimljiva, i rekao bih važna, i za astrologe. U njoj se bavi manifestacijama arhetipa Urana u raznim oblicima, te iznosi veoma važnu tezu kako se Uran kojeg znamo kao buntovnika, revolucionara, inovatora, tragača za novim i neobičnim, nikako ne uklapa u mitologiju i opis Urana kao boga/arhetipa. S druge strane jedan drugi mitološki lik - lik Prometeja - savršeno odgovara karakteristikama astrološkog Urana. To je teza koja dulje vremena tinja u astrološkom svijetu i često sam u razgovorima s poznatim astrolozima nailazio na svojevrsno nezadovoljstvo s tom atribucijom Urana Vodenjaku koja kao da se nekako ne uklapa u izvorni astrološki sustav značenja. (Iako bi mogli reći kako je i to neuklapanje u duhu Urana i njegovog nekomformizma i poigravanja s konvencijama) S druge strane, ta je knjiga važna jer je na neki način postavila standard, ili bolje rečeno, metodologiju za astrološka istraživanja koje se oyklanjaju od statističkog modela istraživanja.

Njegova treća knjiga Cosmos and Psyche (2006) nastavak je i proširenje njegovih istraživanja planetarnih arhetipova, ne samo Urana, već i Plutona i njihovih međusobnih konjunkcija, tj. ciklusa, a govori i o još nekim ciklusima poput onih Saturna i Plutona, Jupitera i Urana, te manje detaljno spominje i neke Neptunove cikluse. Budući da se dosta detaljno bavi ciklusom konjunkcija Urana i Plutona ova knjiga postaje iznimno aktualna ove i slijedećih godina kada je aktivan sedmerostruki kvadrat Urana i Plutona – ako ništa drugo vrijedno je pogledati sve te događaje iz povijesti koji su povezani s ciklusima konjunkcija i kvadrata Urana i Plutona. Knjiga je sjajna po načinu kako veoma detaljno ilustrira manifestacije pojedinih planetarnih ciklusa kroz, povijest, kroz razna područja ljudske misli, filozofiju, umjetnost, politiku... Posebno je fascinantno kako detaljno ulazi u živote i djela pojedinih povijesnih osoba kako bi ilustrirao manifestacije pojedinih arhetipova.

Knjiga je, vidi se, pisana za ljude koji se ne bave astrologijom - čak bih rekao kako je namijenjena akademskom svijetu kako bi pobudila interes za astrologiju - pa nema previše stručnih astroloških stvari. Tarnas očito ovom knjigom želi ilustrirati kako astrološki ili astronomski ciklusi utječu na zetgeist tj. duh vremena, te kako postoji korelacija između planetarnih ciklusa i dominantnih trendova u ljudskoj civilizaciji. U tom je smislu zanimljivo štivo za svakoga, a ne samo za astrologe. Astrolozi pak mogu naći obilje informacija i podataka, te sjajnu ilustraciju kako proučavati i istraživati planetarne cikluse.

Richard Tarnas mi djeluje kao veoma tipična (da ne kažem arhetipska) veza između akademskog i alternativnog svijeta. I zapravo me raduje da se pojavljuje sve više takvih ljudi. Koliko se akademski svijet treba otvoriti svijetu mistike, alternative i sličnog, toliko i ljudi iz svijeta ezoterije i alternative trebaju puno više akademskog pristupa u svojem djelovanju. Mi astrolozi također trebamo više znanja i ozbiljnosti u radu – prolazi vrijeme kada smo mogli naučiti osnovne pojmove i prodavati priče o ljudskoj budućnosti ili karakteru. Ako želimo napredak astrologije moramo razbiti vlastite barijere ili iluzije, te se ozbiljnije usmjeriti ka proučavanju ili istraživanju astrologije, jer dokle god nam astrologija bude rekreacija i zabava za slobodno vrijeme i dalje ćemo se vrtiti u krugu površnosti. Naravno da ne očekujem da svi koji se interesiraju za astrologiju budu profesionalci, ali čak i ako se bavite astrologijom u slobodno vrijeme možete joj pristupiti ozbiljno i s dužnim poštovanjem. Ova knjiga Richarda Tarnasa zapravo dobro ilustrira jedan od mogućih smjerova tj. metodologiju proučavanja, koja može poslužiti kao obrazac, čak i ako ne ulazite toliko detaljno u materiju kao što je to on učinio u ovoj knjizi. Knjiga nažalost nije prevedena na Hrvatski, ali vjerujem da većina zna neki strani jezik i lako može doći do te knjige koju najtoplije preporučujem.

 

Add comment

Security code
Refresh