U trećem dijelu spominjem još neke autore i njihove pristupe zodijaku kao i pitanje elemenata i njihove veze sa znakovima zodijaka koja u najstarijim tekstovima i nije tako očigledna kao danas. Na kraju dajem još neke podjele znakova zodijaka.
Ostali Autori
Smatra se kako su ovi Valentovi opisi zapravo preuzeti od Kritodema i da pripadaju najstarijoj tradiciji, no ne znamo da li je, i koliko, sam Valent mijenjao te opise. Nakon što smo pogledali strukturu opisa kod Valenta pogledajmo i neke druge autore.
Antioh (ali i Porfirije), za kojeg se smatra da pripada najstarijoj tradiciji, zapravo uopće ne daje zasebne opise znakova, što je vrlo intrigantno.
Ptolemej je tu vrlo sličan toj tradiciji i ne nalazimo nekakvu listu značenja zodijaka, ali kod njega vrlo jasno, gotovo ogoljelo, vidimo moguću strukturu značenja znakova zodijaka. On prvo eksplicitno povezuje značenja obrtnih, čvrstih i dvotjelesnih znakova uz sezonsko kretanje Sunca iz čega je nedvosmisleno jasno i da koristi tropski zodijak. Ptolemej, dakle, kaže (Ptol. I.13) kako su ova svojstva analogna godišnjim dobima, dok neka specifična svojstva proizlaze iz prisnosti s planetima (dakle iz "vladarstava"). U slijedećem poglavlju (I.14) obrazlaže muške i ženske znakove kao dva temeljna roda svega, od kojih su, mi bi rekli, parni znakovi muški, a neparni ženski. Ptolemej, zanimljivo, ne spominje elemente uz znakove zodijaka iako bi mogli reći da ove dvije podjele (na četverokute i šesterokute) indirektno impliciraju i onu trokutnu. No Ptolemej dosta pažnje posvećuje gospodarima trokuta, odnosno gospodarima znakova u trokutnom odnosu, iako ni tu ne spominje elemente eksplicitno. Slične podjele nalazimo spomenute i kod Antioha i Porfirija iako više u kontekstu sklona (dnevnih i noćnih planeta). I na kraju, Ptolemej kao usput spominje, bez nabrajanja, neke druga svojstva koja dolaze iz obrisa ili oblika koji su u njima (vjerojatno misli na oblike i svojstva zviježđa), a za koja kaže da su sama po sebi jasna te da nema potrebe da ih detaljnije obrazlaže. Većina drugih i kasnijih autora se naslanja na ove tekstove, no očito je kako su mnogi kasniji autori ili prevodioci zbunjeni ovim opisima i kasnija tradicija ih pokušava konkretizirati i tretirati kao signifikacije što ukazuje na to kako se izvorna ideja već pomalo gubi.
Elementi
Ono što je indikativno kod gotovo svih ovih najranijih autora jest nepostojanje izravnog povezivanje znakova sa vatrom, zemljom, zrakom i vodom što je kasnije, sve do danas, postalo temelj značenja znakova. Jedino ih Valent spominje unutar liste opisa znakova, ali ih ničim ne izdvaja. Ostali autori, a posebno Ptolemej, kao da čak pažljivo izbjegavaju takvo povezivanje. Ptolomej će za "vatreni trigon" uvijek poimence reći "trokut Ovna, Lava i Strijelca" ili govori o "trojkama" (triplicitetima) jer trokutni znaci imaju 3 člana. I to ima određenog smisla. Elementi su izvjesna počela tijela tj. materijalnog, pa bi se prije mogli pripisivati planetima i zvijezdama nego zodijacima koji su ipak na izvjestan način nematerijalna tvorevina (ako govorimo o zodijacima kao dvanaestinama kruga, a ne o zviježđima). Očito je kako je povezivanje elemenata sa znakovima donijelo mnoštvo rasprava i problema u kasnijoj srednjovjekovnoj astrologiji jer se ni Aristotelovski poredak 4 elemenata, a niti stoički, ne poklapaju sa poretkom znakova u zodijaku.
Pojednostavljeno rečeno, Aristotel (O nastanku i nestanku) postavlja svaki element kao kombinaciju iz dva para opreka: jedan je par opreka vruće-hladno, a drugi suho-vlažno. Spoj po jedne suprotnosti iz svakog para čini element. Naprimjer, vatra bi bila vruće-suho. Promjena elementa dešava se tako da se samo jedna polarnost promjeni u svoju suprotnost, dok kvaliteta iz druge polarnosti služi kao podmet ili materija na kojoj se odvija promjena. Pri tome se ne mogu mijenjati obje polarnosti istovremeno. Dakle, vatra koja je vruće-suho, mijenja se ili u hladno-suho (što je zemlja) ili u vruće-vlažno (što je zrak). Ako uzmemo prvu mogućnost imamo promjenu iz vatre u zemlju. No, zemlja (hladno-suho) može se mijenjati ili natrag u vatru, ili u hladno-vlažno što je voda, dok u zodijaku nakon zemljanog znaka slijedi zračni.
I tu je čitav problem. Gotovo svaka srednjovjekovna rasprava dotiče taj problem, posebice u skolastičkim vremenima gdje je Aristotelova filozofija dominantna. Stoici pak imaju nešto drugačiju shemu elemenata, ali koja se također ne uklapa u poredak zodijaka. No, ako se vratimo na najstarije astrološke tekstove vidimo kako elementi u najranijoj tradiciji nisu toliko naglašeno povezivani uz zodijak. Naravno da to ne mora značiti da bi trebalo izbaciti elemente iz upotrebe jer suvremena astrologija je konceptualizirala elemente u sasvim drugačijem kontekstu. Uostalom Valent već dodjeljuje elemente znakovima iako ih posebno ne izdvaja iz ostalih opisa. No svakako je intrigantna ideja kako je cijela priča o elementima možda utemeljena na nekom kasnijem pogrešnom razumijevanju dodjeljivanja elemenata zodijacima. Po svemu sudeći to je u vezi tumačenja Ptolemeja koji je uveo primarne kvalitete (vruće, hladno, suho, vlažno) kao temeljne moći planeta i još kod nekih astroloških tehnika, pokušavajući dati svojevrsnu fizikalnu teoriju astroloških utjecaja, a netko je to vremenom proširio i na znakove zodijaka (sam Ptolemej ne povezuje te kvalitete sa zodijacima, već sa planetima). No mogli bi se zapravo zapitati da li je ta Ptolemejska "fizikalna teorija" uopće trebala biti primijenjena u praktične astrološke svrhe ili je samo model koji bi trebao biti pokušaj objašnjenja planetarnog djelovanja. Osim toga Ptolemaj u mnogo čemu odstupa od izvorne tradicije tako da ćemo detaljniju analizu Ptolemeja ostaviti za neku drugu priliku jer on svakako zaslužuje iscrpniji tretman.
S druge strane razlog ovoj prividnoj nepovezanosti elemenata sa likovima zodijaka može biti i činjenica da su drevni drugačije promišljali elemente – kao geometrijska tijela, točnije trokute, koji su konstitutivni likovi u stvaranju elemenata kao trodimenzionalnih tijela (kao što je opisano u Platonovu Timeju). Na taj način bi elementi bili ugrađeni u samu suštinu ili strukturu zodijaka, pa ne bi imalo smisla o njima govoriti kao nekim izdvojenim svojstvima zodijaka. Drugim riječima, postoje trojke znakova koji su u liku trokuta (trigona) i koji dijele neka zajednička svojstva, no pitanje je trebamo li toj trojki dodjeljivati neki element, pogotovo što je sfera zodijaka iznad sfera sedam planeta.
R. Schmidt je nedavno otkrio fascinantnu strukturu u samim imenima znakova zodijaka koja su standardizirana moguće od strane Eudoksa, a kasnije prihvaćeno od strane ljudi koji su formulirali helenističku astrologiju. U tom smislu izgleda kako postoji izravna poveznica samih imena znakova i kvaliteta elemenata – slično Aristotelovoj strukturi elemenata za koju se pretpostavlja da je u osnovi također preuzeta od Eudoksa. To bi značilo da su elementi i kvalitete zodijaka nešto što jest počelo samog zodijaka i odnosa znakova, a ne samo jedno od svojstava koje znak predstavlja. To nam također ukazuje i na mnogo izravniju poveznicu ili utjecaj platonista i kasnije akademije na početke astrologije no što se do sada smatralo. No za sada ćemo i ovo pitanje ostaviti otvorenim dok ne prođemo sve ostale osnovne čimbenike helenističke astrologije kako bi mogli detaljnije proanalizirati ovu kompleksnu strukturu međutjecaja zodijaka i planeta.
Vremena ushoda kao svojstvo zodijaka
Ovdje moramo i kratko spomenuti i nešto što će biti detaljno razrađeno u opisima vremenskih tehnika helenističke astrologije, a to su vremena ushoda i planetarna razdoblja. Vrijeme ushoda je astronomska veličina koja opisuje koliko je vremena potrebno cijelom znaku zodijaka da se uzdigne duž obzora. Mi bi danas rekli koliko treba vremena Ascedentu da prijeđe cijeli znak. Ta veličina nije linearna niti je jednaka za sve znakove, a ovisi i o zemljopisnoj širini. Poznato nam je kako postoje znakovi kratkog ushoda (Ovan, Ribe) koji se uzdižu za manje od 1 sat, te znakovi dugog ushoda (npr. Vaga, Djevica) kojima treba gotovo 2 sata za ushod. Te su vrijednosti jednake u zodijacima simetričnim u odnosu na os 0° Ovna-Vage, a ovise o zemljopisnoj latitudi. Također, može se izraziti i u stupnjevima (24 sata je potrebno za rotaciju zemljine kugle, a krug iznosi 360°; analogno, u prosjeku za 2 sata se načini pomak od 30° kruga). Ono što nam je zasada važno jest da se ova vrijednost vremena ushoda također tretirala kao još jedno svojstvo samih znakova.
No i u odnosima znakova imamo posebnu vrstu odnosa koji se temelji naprimjer na istim vremenima ushoda. Recimo Ovan i Ribe imaju jednaka vremena ushoda pa ti znakovi imaju poseban odnos, slično i Vodenjak-Bik, Blizanci-Jarac, Rak Strijelac, Lav Škorpion i Djevica Vaga. Također smo već rekli kako postoje i planetarna razdoblja ili brojevi koji se pripisuju planetima. Ona su blisko povezana sa astronomskim sinodičkim ciklusima i tretiraju se kao suštinske karakteristike znakova zbog vladarstava pojedinim zodijacima, tako da znakovi sa istim vladarima imaju poseban odnos: Ovan-Škorpion, Bik-Vaga, Blizanci-Djevica, Strijelac-Ribe, Jarac-Vodenjak.
Ovo će nam kasnije biti veoma važno kod tehnika prognoza jer u protivnom imamo problem u objašnjenju prelaska na vremenske metode u kojima položaj ili pomak planete ili točke postaje vremenska veličina tj. razdoblje. Drugim riječima moramo dodijeliti i neko vremensko svojstvo (u ovom slučaju vrijeme ushoda) nekom prostornom svojstvu (zodijaku ili mjestu-kući). Zato se vremena ushoda se redovno spominju kao svojstva zodijaka, kao što se i planetima pripisuju vremena ophodnje znakova.
Ostale podjele znakova
Postoji još nekoliko podjela znakova zodijaka mahom vezani uz astronomska svojstva. Te podjele se koriste u analizi pojedinih planeta i njihovih položaja odnosno u analizi odnosa planeta preko zodijaka.
Sjeverni i južni zodijaci. To su znakovi koji su sjevernije ili južnije od ekvatorijalne osi. Sjevernije su proljetno-ljetni znakovi, od Ovna do Djevice. Južni su jesensko-zimski znakovi od Vage do Riba.
Solarni ili lunarni zodijaci. Znakovi od Lava (kojim vlada Sunce) do Jarca se nazivaju solarnim (domicilima), dok oni na strani Raka, od Vodenjaka do Raka se nazivaju lunarnim znakovima (ili domicilima). To je povezano sa simetrijom zodijaka i vladara u Thema Mundi.
Zodijaci dugog i kratkog ushoda. Zodijaci se ne uzdižu jednakom brzinom: kada bi gledali vrijeme kojem treba Ovanu da se uzdigne na istoku (kao Ascendent) od 1. do30, stupnja vidjeli bi kako je to vrijeme dosta kraće od onoga kojem treba Vagi. To vrijeme se produljuje od Ovna do Djevice, a onda skraćuje od Vage do Riba. Dakle, vremena ushoda su jednaka simetrično oko osi 0° Ovna/Vage. Odnosno, znakovi kraćeg ushoda su od Jarca do Blizanaca, a znakovi duljeg ushoda su od Raka do Strijelca. Općenito se smatra da planeti u znakovima kratkog ushoda ranije proizvod svoje ishode tj. tj signifikacije. Postoje i vremenske tehnike određivanja te aktivacije mogućih ishoda nekog planeta prema vremenima ushoda. Isto tako ta vremena ovise o zemljopisnim latitudama: na ekvatoru su jednake dok se prema sjevernim širinama razlike povećavaju (zbog nagiba lokalnog horizonta).
Jednakouzlazni (Zodijaci istog ushoda). Zodijaci simetrično oko 0° Ovna-Vage imaju jednako vrijeme ushoda, pa se smatra da su iste snage. Mogli bi reći kako se planeti aktiviraju u isto vrijeme. Osim toga, ovo svojstvo povezuje znakove koji su nekonfigurirani (neaspektirani): Ribe-Ovan, Djevica-Vaga, kao i Blizanci-Jarac te Rak-Strijelac.
Zodijaci koji naređuju ili slušaju. To su zodijaci simetrično u odnosu na znakove Ovna i Vage. Za njih se kaže da jedni naređuju a drugi slušaju. Bik naređuje Ribama, a Ribe ga slušaju, Blizanci naređuju Vodenjaku, Rak Jarcu, Lav Strijelcu, Djevica Škorpionu. Moglo bi se reći kako sjeverni (proljetno-ljetni) zodijaci naređuju jer je dan dulji u odnosu na one koji slušaju.
Zodijaci koji vide jedan drugoga. Zodijaci koji su simetrični oko osi znakova Raka i Jarca. U nekim se tekstovima govori da jedan od njih gleda a drugi vidi. Paulo kaže:
Blizanci vide1 Lava i Lav gleda2 Blizance; Bik vidi Djevicu, Ovan vidi Vagu, Škorpion vidi Ribe koje su viđene od njega, Vodenjak gleda Strijelca, a Strijelac vidi Vodenjaka.
Izgleda da znakovi kraćeg ushoda gledaju one duljeg ushoda, a ovi drugi ih vide. Ali uočite da su sve to znakovi koji su već konfigurirani (u aspektu)
Istopasni zodijaci. Zodijaci koji imaju istog vladara se zovu istopasni i to je posebno bitno za parove Ovan-Škorpion, Bik-Vaga, Jarac-Vodenjak, jer ti znakovi nisu konfigurirani, ne aspektiraju jedni druge, no istopasnost im daje odnos, a planeti u njima nisu nepovezani jedni s drugima. Više o "odvraćanju"(neaspektiranju) u poglavlju o aspektima.
O svim tim vrstama zodijaka ćemo više govoriti kada dođemo do analize kompletne natalne karte, jer je o značenjima teško govoriti a da se ne uzme u obzir i niz drugih čimbenika.