U nastavku slijedi analiza života i smrti Janis Joplin, prvog pripadnika "kluba 27". U ovoj biografskoj analizi se vidi i pristup metodi koju koristim kako bih analizirao cijeli život prije no što krenem na pitanje smrti.
Janis Joplin
Janis Joplin je (za one koji ne znaju) jedan od najpoznatijih ženskih vokala u povijesti rock'n' rolla. Rođena je 19.1.1943 u 9:45 (+5), Port Arthur, Texas. Ona je po mnogo čemu tipični predstavnik hipi kulture šezdesetih, što je uključivalo i mnogo droga i alkohola, a što ju je na kraju i došlo glave. Za života je izdala svega 4 ploče (zadnja čak i nije bila sasvim dovršena za njena života), ali danas postoji i dosta objavljenih demo snimki i raznih live nastupa. Od mladosti je bila "drugačija" po svjetonazorima, ali je vrlo rano razvila sklonost i alkoholu i drogama.
Profil
Pogledajmo prvo glavne motive karte. Astrološki gledano, Janis Joplin ima Sunce u Jarcu, Mjesec u Raku i Ascendent u Vodenjaku. No ono što nam prvo pada u oči jest veliki trigon i naglasak na zračne znakove. Zapravo su dva trigona u igri: prvi je s malim orbisom Sunca, Urana, i Neptuna, ali je Sunce u Jarcu, dakle zemljanom elementu, pa to nije sasvim "čisti" trigon. Drugi, sa malo širim orbisom, čisti je zračni trigon sa Merkurom, Saturnom i Neptunom, a onda bi tu mogli dodati i Plutona u opoziciji s Merkurom pa imamo i svojevrsnu konfiguraciju "lotusa" (ili "zmaja"). U svakom slučaju je naglasak na zračni element, ideja, intelekta, komunikacije, planova, kojeg ipak ponešto razbija i rastače Neptun.
Možda bi mogli reći kako zrak ima veze i sa glasom (i pjevanjem) po čemu je i poznata; Merkur u Vodenjaku (s Venerom) u trigon sa Saturnom su također u vezi glasa i sluha jer je Saturn od davnina povezan sa slušanjem i sluhom, a Merkur sa glasom i govorom. A Pluton (u opoziciji) je taj koji daje sugestivnost i intenzitet. Neptun tu pridodaje moć prepuštanja inspiraciji ili emocijama, ali možda i onu drugu stranu u svezi droga i alkohola. Merkur je k tome stacionaran što mu još pridaje intenzitet i važnost. Venera pak ima helijakični izlazak i u aspektu je na točku Ovna što daje javnu projekciju osobnosti prema umjetnosti, muzici ili društvenosti i emotivnosti. U vezi Merkura i Venere je zanimljivo pitanje kuća. Koristeći kvadrantne sustave oni su u 12. kući. No, ako gledamo kuće po znakovima (whole sign) oni bi bili u 1., ugaonoj kući. I kad pogledate njen život čini mi se kako su ti vodenjački Merkur i Venera i te kako vidljivi (čak i kroz fizički izgled).
Drugi motiv koji nam pada u oko su Mjesec i Jupiter u Raku. Striktno govoreći oni nisu u konjunkciji, no Mjesec je tu u domicilu, a Jupiter u uzvišenju (egzaltaciji). I još su neaspektirani. Mogli bi reći da su dvostruko izdvojeni: prvo jer ne aspektiraju druge planete, a drugo što je Mjesec sam u svom znaku kao vladar obojice. To je strahovit naglasak na vodu i znak Raka. To je i nevjerojatna emotivnost po kojoj je Janis Joplin poznata - njeni nastupi su nevjerojatno snažni i emotivni, a ona se u pjevanju uvijek i potpuno predavala. No Jupiter je također sklon i pretjerivanju u svemu - u ovom slučaju emocionalnost dobiva mega dimenzije, kao i osobna hirovitost i osjetljivost, ali i potreba za ekstremnim (emocionalnim) iskustvima i stanjima. Istovremeno je to i konflikt Mjesečeve potrebe za sigurnošću, te Jupiterske potrebe za avanturom i ekspanzijom. No kada taj tako naglašeni vodeni znak Raka usporedimo sa naglašenim zračnim planetima vidimo odakle dolaze unutarnji konflikti: nemir, nezadovoljstvo, ogromna potreba za ljubavlju i pažnjom koja se teško realizira jer zračni dio stalno bježi, ne želi se smiriti, pa ostaje neutaživa potreba za ljubavlju, pažnjom (Mjesec,Rak) koja nema zadovoljenja. Njena je majka izjavila kako je od najranije dobi iskazivala ogromnu potrebu za pažnjom, daleko više no ostala djeca. Gotovo bi mogli reći da se u njenom životu samo kroz muziku (ili ako hoćete kroz glas) spajaju ta dva elementa zraka i vode, (glas i emocije).
Tome se pridodaje treći motiv Marsa (i MC-a) u Strijelcu. To je još jedan stimulans energičnosti i slobodarskim nazorima koji se vide već kroz naglašenog Jupitera. Osim toga Mars je također neaspektiran pa time pridodaje energiju i potrebu za afirmacijom i dokazivanjem, ali opet na neke manje uobičajene ili liberalne načine. Mars u Strijelcu je osim toga i fanatičan u zastupanju svojih (liberalnih) stavova, ali ponekad i izgubi smjer djelovanje (promjenjivi znak). A budući da je u znaku Strijelca to ga povezuje sa njenim naglašenim Jupiterom.
Osim toga Mars je "izvan granica". To je slučaj kada planet ima deklinaciju veću od 23 stupnjeva (koliko iznosi nagnutost zemljine osi). Mars izvan granica znači da je još naglašenija njena buntovnička crta ili djelovanje izvan uobičajenog i konvencionalnog.
Mogli bi spomenuti i Sjeverni čvor na DC-u skupa sa Hironom što pridonosi ogromnoj ranjivosti kada su u pitanju partneri i povezivanja, ali i javnost. Vidjeti ćemo kako su i tranziti na ovu trojku važni čak i u slučaju sporih tranzita budući da su i Čvor i Hiron na samoj osi Ac-Dc, pa su povezani s najosobnijom točkom horoskopa.
Vidimo kako već u prvom koraku analize vidimo glavne motive i konflikte njenog života. Ogromna emotivnost, osjetljivost, imaginacija Raka, koja se ne može zadovoljiti zbog nemira mentalnih zračnih planeta, koji su pojačani naglašenim Marsom sa jupiterskim obilježjima. Pretjerivanja i život u petoj brzini postaju način traganja, ali i bježanja od bliskosti za kojom toliko čezne.
Kažu da se u srednjoj školi poprilično udebljala (Jupiter), a onda su joj u pubertetu još eruptirale akne (Mjesec) pa je u kombinaciji sa svojom već tada izraženim neuklapanjem u uobičajene obrasce bila čest predmet zadirkivanja i ruganja, što je bilo prilično traumatično za tako osjetljivo biće. No to ju je također vjerojatno još više gurnulo prema onome u čemu je dobra (pjevanje) i prema hipi kulturi koja je tada tek u začecima, a koja nije robovala konvencijama poput njenog rodnog Teksasa. Ona je već poslije srednje otišla u Kaliforniju i u biti se družila i živjela s ljudima koji slično misle (za razliku od tradicionalnog teksaškog okruženja gdje je odrasla). Navodno je nakon godinu, dvije toliko oslabila od droga i alkohola da su je prijatelji doslovno strpali u autobus za Porth Arthur jer su mislili da će nastradati ako tako nastavi. A to je sve bilo i prije no što je započela rokersku karijeru...
Sve ovo su neki opći motivi analize, zapravo temelji ličnosti. No ako krenemo pogledati detalje vidimo još nekoliko čimbenika koje stvari još pojačavaju. Tri neaspektirana planeta – Mars, Mjesec, Jupiter – na neki način povezuje Jupiter. Mars je u Jupiterovom znaku a Mjesec u svom domicilu je ujedno u Jupiterskom uzvišenju (egzaltaciji). O Jupiteru se često govori kao veselom, otvorenom, filozofskom planetu, no ponekad se zaboravlja da je Jupiter i planet rizika (ili kockanja), on je planet pretjerivanja, ekstravagancije pa u tom smislu svojevrsnih ekstrema. Filozofija života Janis Joplin je uglavnom bila da treba maksimalno živjeti danas, jer se "sutra nikad ne dešava".
Ako pogledamo poluzbrojeve onda vidimo kako je Jupiter na poluzbroju Sunca i Mjeseca! Dakle, Jupiter zaista jest kanal izražavanja polarnosti Sunca i Mjeseca i zaista, uz sve drugo spomenuto, odjednom vidimo kako pomalo postaje gotovo najdominantniji planet. No budući da su ti planeti neaspektirani često su izvan kontrole i djeluju autonomno, što može biti i problematično i izvor unutarnjih konflikata.
Osim toga Jupiter je još i na poluzbroju Venere i Marsa što se vidi po njenoj od mladosti nesputanoj seksualnosti u kojoj je uživala, i koja se burno oslobodila nakon odrastanja u konzervativnoj sredini Teksasa. I još k tome Jupiter je upravo prošao fazu skraćenog prelaska što je još jedan čimbenik intenziteta. Neaspektiran, egzaltiran, u fazi, na poluzbroju Su/Mj – sve to dovodi Jupiter u fokus naša pažnje i iznimno ga naglašava. I to je ipak rijetko da je planet ovako višestruko naglašen. Gledano po znakovima on vlada 11. i 2. što ponovo dovodi u fokus tu ogromnu potrebu za pažnjom i ljubavlju (pa je to "hipi razdoblje" za nju oslobađanje), koje je vjerojatno za nju pitanje osobnih vrijednosti i samopouzdanja.
Pogledajmo i njen Ascendent Vodenjaka koji je na 26. stupnju. Gledajući tradicionalne tehnike Saturn je na tim stupnjevima u domicilu, ali i vladar trigona, i vladar međa – dakle trostruki vladar AC-a. A Saturn je točno na IC-u (u Blizancima), i pri tome je još vladar Sunca u Jarcu. I još je u konjunkciji s Uranom pa donekle imamo slične zaključke i ako gledamo i Urana kao vladara Ascendenta. Uobičajeno ne bih pridavao značenje položaju u znaku u slučaju sporih planeta, no ovdje Saturn ponešto iskače kao važniji zbog položaja na IC-u i činjenice da vlada Suncem i Ascedentom. U stvari Saturn je blizu polukvadrata s Jupiterom tako da ako malo proširimo orbis na 2 stupnja mogli bi reći kako je i Saturn na poluzbroju SU/Mj i Ve/Ma. Dakle vidimo i onu drugu stranu Janis Joplin: neka ogromna tuga, nezadovoljstvo, gotovo depresija u koju povremeno pada i od koje bježi intenzitetom života (Jupiter) ili pomoću droga i alkohola (trigon Neptun). No ona je u životu bila i popriličan radoholičar, posebno u vrijeme kada bi snimala ploče – ona se uvijek iznimno angažirala i kažu da je prva dolazila i zadnja napuštala studio.
Zanimljivo je pogledati njene sačuvane fotografije koje kao da otkrivaju 2 osobe: slike na kojima je nasmijana iskazuju tu beskrajnu dobrotu i toplinu, i izgleda gotovo komično (u pozitivnom smislu) - osmijeh je bio njen zaštitni znak kojeg prvo spominju mnogi koji su je poznavali... No kada pogledate fotografije na kojim je ozbiljna pitate se da li je to ista osoba. Odjednom vidite skroz drugo lice, zapravo prekrasne žene, ali iz koje izbija neka tuga, težina... Kao da imamo te dvije strane, jupiterovu i saturnovu, koji se mogu čak i fizički prepoznati. A onda su tu fotke sa pozornice gdje je poput vulkana emocija...
Jedan detalj u vezi zvijezda nekretnica... Dominantna zvijezda u paranu s Ascendentom je Antares, jedna od 4 kraljevske zvijezde iz zviježđa Škorpiona. To je zvijezda "hoda po rubu", zvijezda intenzivnih, ekstremnih i fatalnih iskustava, gdje je uvijek opasnost da nas potreba za intenzivnim emotivnim iskustvima skrene s našeg puta, te da intenzitet životnih iskustava postanu sami sebi svrha. Daje veliku snagu i slavu, ali i nosi taj hubris koji može sve urušiti. Ovo kao da naglašava spomenuti "jupitersko-rakovski" motiv i kao da naglašava njen "hubris", ili ako hoćete "grijeh", neobuzdanosti i uspjeha, ali i gubljenja u svijetu slave i pozornice.
Druga zvijezda koja u trenutku rođenja ima helijakični zalazak je Cappella iz zviježđa Kočijaš koja govori o nezavisnosti tj. konfliktu između potrebe za smirivanjem i potrebe za kretanjem, brzinom, slobodom i aktivnošću. Ovo kao da podcrtava njen konflikt zrak-voda.
Gotovo da bi mogli reći kako bazične nekretnice oslikavaju neke dominantne "kozmičke" motive, koji mogu ili ne moraju imati vezu sa osobnim horoskopom – u slučaju Janis Joplin, veoma ga naglašavaju i povezuju s osobnim životom i planetima
Ono što možemo reći kako njen horoskop ima nekoliko planeta koji su višestruko naglašeni što nije nimalo čest slučaj. U stvari gotovo svi planeti su naglašeni osim možda Sunca (u 12.), koje možda govori i o ograničenoj vitalnosti. Vidimo i s moderne perspektive snažnu konfiguraciju velikog trigona i konflikt zrak-voda koji nam daje vjerojatno i glavni motiv njena života. Sada možemo s time krenuti i u vremensku analizu karte tj. života
Život i smrt
Kod ljudi koji su tako mladi umrli zapravo možemo njihov cijeli život i važnije događaje rezimirati u par rečenica, pa možda da pogledamo rezime njenog odraslog života, odnosno događaje koji su prethodili njenom kraju.
Nakon završene srednje škole (1963.) odlazi u San Francisko gdje je srce rastuće hipi komune. Manje više vodi razuzdan život, ali još ne pjeva u nekom određenom bandu. Danas postoje sačuvane neke demo snimke iz tog doba, ali očito još ne doživljava pjevanje kao svoju karijeru. Njeni problemi s drogama i alkoholom su već tada izraženi pa je nakon 2 godine toliko oslabila da su se prijatelji zabrinuli za nju i organizirali party gdje su skupili novac za autobusnu kartu i doslovno je strpali u autobus za Teksas. Tu se je malo oporavila, čak upisala faks, no godinu dana kasnije dolazi poziv da uđe u sastav Big Brother and a Holding Company koji je prihvatila i vratila se u San Francisko. I to je zapravo početak njene karijere (lipanj 1966). Sa Big Brotherom snima dvije ploče i dobiva sjajne kritike i zapravo već postaje rokerska zvijezda.
U rujnu 1968. napušta Big Brother i uskoro okuplja novu grupu pod nazivom Cosmic Blues s kojima snima jednu ploču i dobiva izmiješane kritike tj. ploča nije bila baš predobro prihvaćena. To ju je ponešto uzdrmalo... Nakon raspuštanja sastava Cosmic Blues krajem 1969. uzima odmor i odlazi u Brazil početkom 1970. gdje se je malo odmaknula od ovisnosti i imala ugodnu ljubavnu vezu. No po povratku se vraća starim navikama, ali i formira novi sastav Full Tilt Boogie Band s kojim je bila prilično zadovoljna te krajem ljeta počinju snimati novi album koji nije dovršen jer je 4. listopada 1970. umrla, navodno od predoziranja.
Možda ovako sažeto njen život zvuči suhoparno i dosadno, no zapravo su te njene godine bile iznimno burne i hiperaktivne. No pogledajmo i osnovne vremenske indikatore.
Njen dolazak u Big Brother i zapravo početak karijere (1966.) gotovo u dan koincidira gotovo u dan sa fazom prve četvrti sekundarih progresija. To je faza aktivnog djelovanje i kod nje se vidi da se tek tada aktivno počinje baviti muzikom – do tada je pjevala za sebe, prijatelje, odradila pokoji session ili demo snimku... Prethodni Mlad Mjesec u progresijama je bio 1959. na 15° Vodenjaka, na njenoj natalnoj Veneri, pa iz toga možemo vidjeti koji bi bio dominantni motiv lunarnog ciklusa. Zanimljivo, ali i njena najbliža natalna sunčeva pomrčina pada također na 15° Vodenjaka! Otprilike u isto vrijeme i njen progresivni Merkur kreće direktno (mijenja smjer) pa je to vrijeme 1959/60 dosta važno i upućuje na novu životnu fazu. Znamo da je tada završila srednju školu što je vjerojatno za nju bilo svojevrsno oslobađanje i mogućnost da pobjegne i počne živjeti svoj život. Nažalost nije doživjela dalje od faze prve četvrti – u stvari umire baš na početku slijedeće faze (izražavanja) i ne mogu se oteti dojmu da bi iduće godine bile veoma plodne za nju da je poživjela (ulazak u fazu Punog Mjeseca).
Početak njene karijere 1966. označavaju i par zanimljivih Solarnih lukova: Mars (i Merkur) rade solarni luk na Jupitera, dok Uran radi luk na Marsa (i Merkura). Dvostruko naglašeni Mars (natalno neaspektiran) nam je zanimljiv jer će se i kasnije pojavljivati kao veoma važan. Ovdje vidimo naglasak na aktivno djelovanje i osobnu afirmaciju, ali i slobodu (Mars je u Strijelcu). Još je luk (i progresija) MC-a na 0° Jarca, dakle promjena znaka (i karijere), ali to je i aspekt na Točku Ovna (javna projekcija), a malo zatim dolazi i u kvadrat na natalni Neptun (karizma, ali i ovisnosti). Tih godina (66-68) ona postaje primijećena, u stvari postaje slavna zbog svog glasa i pjevanja.
Tranziti nam također otkrivaju zanimljive procese... Tih se godina dešava konjunkcija Urana i Plutona u Djevici, a budući da je Uran nešto brži u kratkom će razmaku prvo Uran a zatim Pluton prelaziti kvadratom spram Marsa na 24° Strijelca. Uran će biti u kvadratu s Marsom 1966/67., dakle burno vrijeme sviranja s Big Brotherom, snimanja prvih ploča, ali i prilično neobuzdano vrijeme svirki i zabave. Nakon Marsa, Uran okida i njen veliki trigon kroz trigon sa Suncem i konjunkciju s Neptunom.
Plutonov kvadrat na Marsa djeluje od kraja 1968. pa sve do ljeta 1970., neposredno prije smrti. Radi pet kvadrata i gotovo svaki aspekt koincidira sa raskidom jednog i formiranje novog banda: prvi kvadrat raskid s Big Brotherom (jesen 68). Drugi i treći kvadrat su zapravo spojeni oko stacionarnog Plutona tako da zahvaćaju razdoblje od travnja do rujna 1969. Treba imati na umu da je to vrijeme velikih pritisaka za mladu Janis jer je napustila sastav s kojim je postala slavna i sada se treba dokazati novom pločom koja je zgotovljena negdje u rujnu, ali je dobila miješane kritike. U tom razdoblju su i njeni problemi s drogom sve veći tako da često nije u stanju normalno pjevati. Dobar je primjer stresa visokih očekivanja i čuveni Woodstock festival ljeta 1969. Joplin je došla očekujući normalnu svirku na nekom festivalu. No kada su ih vozili helikoptera do pozornice (jer se drukčije nije moglo prići pozornici), i kada je iz helikoptera vidjela tu masu ljudi izgleda da se prestravila. Postoje njene snimke po izlasku iz helikoptera kako je odjurila u šator ignorirajući novinare što nje bio njen običaj. Izgleda da je tu uzela dozu droga i alkohola, pa je do vremena kada je trebala nastupiti jedva stajala na nogama. Taj njen nastup čak nije bio ni uvršten u originalnu ploču o Woodstocku jer je pomalo žalosno vidjeti i čuti Janis J. u takvom izdanju. Sama Janis je u jednom interviewu rekla da više voli svirke u manjim klubovima i da je velike pozornice stvaraju nelagodu. Pluton i Mars na djelu: strahovi i pritisci, ali i želja da nešto napravi. Mars i Pluton su i vladari njenog 10. znaka/kuće.
Da stvar bude gora to je vrijeme kada tranzit Neptuna prelazi krajem Škorpiona u kvadratu na njenu os Ac - Dc (ali i na os čvorova). Čak je i Solarni luk Neptuna na Sunce gotovo egzaktan. Još je tu i Luk Saturna na Neptun, a još je aktivan (u odvajanju) luk Marsa na Saturna. Čak i tranzit Saturna kroz Bika dolazi u kvadrat s natalnom opozicijom Merkura i Plutona. To su ogromni pritisci, suočavanje sa strahovima u kombinaciji s Neptunovim ovisničkim bijegom od istih, te razočarenjima... Zanimljivo je kako progresivni Mjesec upravo to ljeto (1969.) prelazi iz Blizanaca u znak Raka – možda su njena emocionalna stanja bila manje traumatična sa Mjesecom u Blizancima, no kada je prešao u Raka sve je postalo još intenzivnije i osobnije.
Krajem 1969. godine Janis Joplin raspušta Cosmic Blues Band, vjerojatno je zabrinuta izmiješanim kritikama ploče i banda. Uglavnom, početkom 1970. godine provodi više tjedana u Brazilu da se smiri i pobjegne od svega. Tu upoznaje David (George) Niehausa s kojim ima opuštajuću vezu, čak je zbog njega prestala koristiti droge. Uran kvadrira njen Mjesec: nekonvencionalne i neočekivane veze... No čim se vratila u SAD počela je sa starim navikama, a Niehaus ju je napustio kada ju je vidio kako ponovo koristi heroin. To je već proljeće 1970. kada Pluton radi zadnja dva prelaska kvadratom na Marsa (svibanj-kolovoz 1970.) No u to vrijeme Janis okuplja novi sastav (Full Tilt Boogie Band) s kojim je veoma zadovoljna – navodno je izjavljivala kako "konačno zaista ima svoj vlastiti band". Krajem ljeta počeli su snimati novu ploču oko koje se Janis Joplin iznimno trudila, ali koju nije dočekala: objavljena je posthumno pod nazivom "Pearl" (što je i njen nadimak). Iako nije bila sasvim dovršena bilo je dovoljno materijala za objavu i tu su neki od njenih najpoznatijih hitova... Kažu da je umrla od predoziranja – navodno je neznajući dobila puno jači heroin nego inače pa je njena uobičajena doza bila fatalna.
I što reći... Ne mogu se oteti dojmu kako je najteže razdoblje bilo iza nje: Pluton je konačno završio kvadrate sa Marsom i izgledalo je kao da stvari idu nabolje. U svom zadnjem prelazu (ljeto 1970) se desio i jedan incident koji je po nekima bio veoma traumatičan za Janis: otišla je u svoj rodni Porth Artur u Teksasu na godišnjicu mature. Valjda se svima htjela pokazati kao slavna osoba i možda "osvetiti" za sva vrijeđanja i frustracije koja je doživljavala tijekom srednje škole. No izgleda da u to vrijeme hipi kultura u malom Teksaškom gradiću nije bila previše popularna, pa je opet doživjela emotivne šokove i omalovažavanja bez obzira (ili uprkos) njenoj slavi kao ikona hipi kulture i roka šezdesetih...
Kada je umrla (4.10.1970.) još je tijekom dana snimala u studiju i nije bilo nekih naznaka da bi nešto bilo loše. Uran je radio treći (i zadnji) kvadrat spram Mjeseca, a i Hiron iz Ovna je u kvadratu na Mjesec i to su gotovo jedini egzaktni aspekti. Oba upućuju na pojačanu osjetljivost, ranjivost i neočekivane situacije i obrate, ali oni su aktivni već prethodnih gotovo godinu dana. Rekli smo kako Pluton napušta kvadrat s Marsom (iako bi mogli reći kako je još blizu i aktivan) i radi trigon na Suncem što upućuje na važne promjene, ali ne bih rekao i fatalne – uostalom osjećalo se kako muzički ulazi u novu fazu s novim sastavom. Neptun se u trenutku smrti također udaljava od kvadrata s natalnim osima Ac-Čvor-Hiron i radi samo sekstil na Sunce.
U sekundarnim progresijama vidimo Merkur trigon Uran, te Veneru koja ulazi u trigon s Jupiterom. Sve djeluje gotovo ugodno i kreativno – i zaista Janis se dosta fokusirano posvećivala snimanju s novim bendom i kao da je već znala da će ploča biti dobra i uspješna. Jedina moguća fatalna naznaka nam dolazi iz starijih astrologija jer vidimo kako progresivni Mars sjeda na njenu prenatalnu lunaciju. Prenatalna lunacija se koristi kao indikator smrti, nasljeđa i drugih stvari nad kojim nemamo utjecaja, pa bi sa Marsom upućivao na mogućnost nezgoda ili nesreća. No samo na temelju toga svakako ne bi mogli govoriti o opasnostima. Osmom kućom vlada Merkur (eventualno Venera, ovisno u sustavu), ali se tih dana gotovo i ne pojavljuje kao čimbenik.
Pomrčine
Još bih se osvrnuo na pomrčine. Pomrčine su vezane uz Mjesečeve čvorove koji su kod nje na samoj osi Ac-Dc, a Hiron je također u konjunkciji s njima. 27 godina života je važna također i za cikluse čvorova odnosno pomrčina (osim povratka Saturna i progresivnog Mjeseca). Naime ciklus čvorova je 18-19 godina. Budući da se radi o osi na polovici ciklusa sjeverni čvor pada na natalni Južni tako da je os čvorova na istim stupnjevima samo na suprotnim stranama. Dakle nakon cca 27 godina (18+9) imamo jedan i pol ciklusa čvorova tj. Sjeverni čvor (tranzitni) pada na južni natalni a ujedno i na Ac - Dc os. Sjeverni čvor u tranzitu je upravo prešao preko stupnjeva Ac/Čvor/Hiron. A to znači i da pomrčine mogu pasti u blizinu osi Ac-Dc. Ako pogledamo prenatalnu sunčevu pomrčinu Janis Joplin, vidimo da ona pada oko 17° Djevice dok aktivna sunčeva pomrčina prije smrti pada na 8° Djevice u kvadratu na MC (Djevica je 8. znak/kuća). No ako pogledamo najbližu pomrčinu svega 2 tjedna nakon rođenja (slijedeći Mlad Mjesec,15° Vodenjaka) koju bi mogli uzeti kao već aktivnu za rođenja, vidimo kako ona pada na samu vodenjačku Veneru što opet naglašava tu njenu umjetničku i društvenu crtu po kojoj je zapamćena (a to je i stupanj prethodnog progresivnog Mladog Mjeseca). Sunčeva pomrčina (8° Djev.) aktivna za smrti jest u kvadratu sa MC, a popratna mjesečeva (23°Vod) na samom je Ascedentu. Sve nam to govori kako se u vrijeme oko njene smrti (ali i života u cjelini) događalo nešto jače od njene osobne priče, neke, gotovo bi rekli, kozmičke energije koje su tih dana aktivne, i koje djeluju kroz njen život.
Helenističke tehnike
Iz helenističke nam astrologije dolazi jedna korisna i zanimljiva tehnika: korištenje Čestice Udesa ili popularnu znane kao Točka sreće ili Točka fortune (Ac+Su-Mj i Ac+Mj-Su). Ona se koristi i kao pomoćni sustav kuća, tzv. lunarni Ascendent. Dakle možemo pogledati znak Čestice kao da je Ascedent i dalje brojati znakove kao kuće pa tako dobijemo dodatni tj. pomoćni sustav kuća. Oni nam govore o mogućnosti realizacije pojedinih tema i način na koji se one ostvaruju i dovršavaju, za razliku od natalnih kuća koje bi opisivale natalne potencijale. Kod nje je Čestica Udesa na 5° Lava u konjunkciji s Plutonom i tu već vidimo nove zanimljive informacije o intenzitetu i ekstremima s kojima je živjela. Usamljeni Mars bi padao u 5. od Čestice udesa pa vidimo kako se njen angažman realizira kroz kreativnost ili borbu za slobodu svjetonazora. A Mjesec i Jupiter padaju u 12. od Udesa i zato se teže ostvaruju u osobnom, emotivnom životu, gdje postoji zapravo mnogo odricanja i patnje, ali to je i ulaženje u kolektivne energije i simbole. Dakle 8. kuća (kuća smrti) bi pala u Ribe i Jupiter bi tu bio vladar kuće smrti, a on se natalno nalazi u 12. (od Č.Udesa). Već smo rekli koliko je važan Jupiter natalno, no na ovaj ga način povezujemo izravno i sa smrću (vladar 8. u 12.). I kada pogledamo vremenske tehnike vidimo kako nam se Jupiter često pojavljuje: sek. progresije spomenuti Venera trigon Jupiter što ne izgleda ništa loše, naprotiv. No onda vidimo da je u direkcijama aktivan luk Jupitera na Neptun (zapravo bi mogli reći da je i Neptun suvremeni vladar 8. od Čest. Udesa). Također imamo luk Plutona na Jupitera. A sam tranzit Jupitera u Škorpionu je u kvadratu na opoziciju Merkur-Pluton čime se aktivira i natalni vladar 8. ali i Pluton koji prirodno ima veze sa podzemljem. I još je u točnom trigonu s Mjesecom. Dakle ovdje imamo novi kriterij za pogled na tranzite i druge vremenske indikatore.
Na ovaj način stvari imaju puno više smisla jer čak i Mjesec koji jedini ima egzaktne kvadrate Urana i Hirona nekako postaje povezan s odricanjem i smrću kao vladar Jupitera i 12. od Udesa u kojoj se oba nalaze.
Vladar Čestice Udesa (Fortune) je Sunce u 12. kući i helenistički bi astrolozi rekli da "ne vidi" (ne aspektira po znakovima) niti sam Udes niti Ascendent. Često takav raspored upućuje na unutarnje nezadovoljstvo i osjećaj da čovjek "nema sreće" u životu bez obzira na stvarne talente i postignuća. Čestica Duha za koju se smatra da ima više veze s onim kako djelujemo, što radimo, pa onda i poslom, u Djevici je, a vladar u znaku Ascendenta i 7. znaku od Udesa (lunarnog Ascendenta), znači po oba kriterija je ugaon i samim time pokazuje na mogućnost uspjeha i eminentnosti.
Iznimno je neobična i rijetka kombinacija još dvije helenističke čestice, koje se kasnije u tradiciji čak i nazivaju točkom smrti, iako su se izvorno nazivale čestica nedaća ili optužbi. Radi se o točki koja se računa po formuli Ac+Ma-Sa i/ili Ac+Sa-Ma – ovdje ću ju privremeno zvati česticom fatalnosti. Budući da ima nekih dvojbi kada se koristi koja formula, pogledao sam obje. I vidimo kako jedna pada 6°37 Lava, točno na Plutona i Česticu udesa (u opoziciju na Merkura, vladar 8.); a druga pada na 14° 27 Djevice točno na česticu Duha (Duh je na 15° Djevice, u 8. natalnu kuću)! A čak i uobičajeni poluzbroj Marsa i Saturna pada gotovo na isti stupanj (na 15° Djevice). Ako spomenemo kako i prenatalna pomrčina pada na 17° Djevice dobivamo veoma rijetku i neobičnu koncentraciju indikatora oko 15° Djevice, koji podosta pojačavaju fatalne motive čestice udesa, duha, fatalnosti i pomrčina u vezi osme kuće. A ako pogledamo Solarne lukove vidimo kako Neptun u trenutku smrti radi luk na taj stupanj i aktivira čestice duha, udesa i poluzbroj Ma/Sa. Sjetimo se da je Janis umrla od predoziranja heroinom... Ona prva kombinacija čestice "smrti" (u konjunkciji s Plutonom-Fortunom) prima u trenutku smrti luk Mjeseca. Tako da ono što je izgledalo "samo" luk Mjeseca na Plutona ovdje dobiva puno važniju i dramatičniju ulogu.
Planetarna razdoblja
Iz helenističkih tehnika nam dolazi još nešto intrigantnih spoznaja i tehnika. Jedna od centralnih metoda za određivanje planetarnih razdoblja je tehnika otpuštanja od čestice udesa i duha (točke fortune i duha). Prvo razdoblje se uzima iz planetarnog razdoblja vladara znaka u kojem je čestica, te nastavljamo redom zodijačkih znakova. Čestica duha je u Djevici što prvih 20 godina daje vladarstvo Merkuru; slijedećih 8 godina Veneri (Vaga) slijedećih 15 godina Marsu (Škorpion). Unutar svakog glavnog razdoblja imamo i podrazdoblja gdje se na isti način pridaje broj mjeseci svakom vladaru znaka. Naprimjer, prvih 8 mjeseci Venerinog razdoblja, Venera je i vladari i suvladar; slijedećih 15 mjeseci Venera ima suvladara Marsa (Škorpion); slijedećih 12 mjeseci Venera ima suvladara Jupitera (Strijelac) itd. sve do ispunjenja 8 godina tj. do ispunjenja broja godina koje pripadaju glavnom razdoblju i njegovom vladaru. Na taj način određujemo planete koji su "kronokratori" tj. vladari nekog razdoblja i koji su posebno aktivni u tom razdoblju. Ako postoje planeti u znaku tada oni također mogu postati vladari razdoblja. Ima tu još niz uvjeta koji se koriste no za našu svrhu je ovo dovoljno pa neću ovdje ulaziti u detalje.
Mjesec dana prije smrti kod Janis Joplin se mijenja glavno razdoblje za Česticu duha u znak Škorpiona (nakon 8 godina Vage). To ujedno znači da je i prvo podrazdoblje u Škorpionu, pa Mars postaje dvostruki vladar razdoblja (na 15 mjeseci). Helenistički gledano Škorpion je 10. znak/kuća pa bi to upućivalo na veliku promjenu u karijeri, smjeru aktivnosti i sl. No to znači da Mars kao dvostruki vladar razdoblja tek tada, gotovo sa malim kašnjenjem, intenzivira njen kvadrat Plutona na Marsa (iako se već počinje udaljavati). Osim toga kada je Mars vladar razdoblja onda bi i brzim tranzitima Marsa trebali dati veću važnost. Kod Janis Joplin tranzit Marsa je u Djevici (8. znaku/kući) i baš je prešao preko natalne Čestice duha i onih kritičnih stupnjeva sa pomrčinom i česticom fatalnosti. Mars je osim sa nezgodama povezan i sa rezovima, prekidima, napuštanju stvari, pa možda i napuštanjem života. Čak i ako gledamo Plutona kao suvremenog vladara Škorpiona vidimo kako još aktivni kvadrat Plutona na Marsa tek tada postaje veoma važan i još naglašeniji.
S druge strane otpuštanje od Čestice udesa (tj. ranije spomenutog "lunarnog ascedenta") je u Djevici (8. natalna)! No to zahvaća razdoblje od njene 20. godine života. Podrazdoblje oko datuma smrti pada na ugao u znak Vodenjaka što upućuje na veoma važno životno razdoblje (zbog ugaonosti). Osim toga u Vodenjaku se nalazi i natalni Merkur, vladar 8. kuće (sa Venerom). Planeti u znaku nekog razdoblja također funkcioniraju kao vladari razdoblja, pa bi za Merkura (i Veneru) mogli reći da su također vladari razdoblja. Dakle ako je glavno razdoblje Djevica, a podrazdoblje Vodenjak u kojem se natalno nalazi Merkur, Merkur postaje dvostruki vladar. Sam brzi tranzit Merkura (vladara razdoblja i 8. kuće) je također u Djevici (8. kuća), u kojoj se duže zadržava jer je upravo završio retrogradno razdoblje, a oko datuma smrti upravo je prošao konjunkciju s Marsom u Djevici (koji je, rekli smo, dvostruki vladar razdoblja od čestice duha). A tranzit Merkura je u egzaktnom kvadratu na natalnog (neaspektiranog) Marsa u trenutku smrti!.
Ali to podrazdoblje Vodenjaka traje već 2 i pol godine i na samom je kraju. Moguće je odrediti i 3. čak i 4. razinu podvladara što sve više sužava vremenska razdoblja, i tu bi vidjeli kako i treća razina također pada u Vodenjaka! Dakle, u najmanju ruku, ovo bi se razdoblje pokazalo kao veoma važnim, čak bih rekao i uspješnim razdobljem (zbog ugaonosti Vodenjaka), što je zapravo i točno jer ploča na kojoj je radila i bila pri kraju objavljena je i smatra se njenim najboljim radom sa hitovima poput Bobby McGee i dr. – a i prethodne 2 i pol godine jesu za nju veoma uspješne. No tek kada je tranzit Merkura (i Marsa), na koje možda inače ne bi obraćali toliko pažnje zbog njihove brzine, došao u Djevicu i u kvadrat s natalnim Marsom (i konjunkciju s tranzitnim Marsom) desio se taj fatalni događaj. Vidimo kako su Mars i Merkur istaknuti kao vladari razdoblja, pa zato i njihovi brzi tranziti i konjunkcija tih dana u 8. kući postaju iznimno važni i aktivni čimbenici, pogotovo što prelaze tim stupnjevima na kojima su stupnjevi pomrčina i čestice fatalnosti i duha, a sve to u kući fatalnosti i smrti (8.). Ovo su veoma rijetke i veoma specifične kombinacije koje zaista naznačuju mogućnost fatalnih događaja i to na razini (ili preciznosti) od nekoliko dana.
Ali najvažnije je da ovdje opet vidimo nekakve dodatne kriterije (da su planeti vladari razdoblja) koji nam omogućavaju da odredimo važnost tranzita, čak i za brze tranzite. Jer Mars u prethodnim prelascima kroz Djevicu nije bio dvostruki vladar razdoblja, a Merkur u prethodnim prelascima nije se zbog retrogradnosti dulje zadržavao u Djevici i nije bio u isto vrijeme s Marsom u Djevici.
Kao što rekoh simbolički uvijek možemo naći čak i u suvremenim vremenskim tehnikama neku poveznicu s događajima, no da li bismo ikome na temelju toga nešto fatalno predvidjeli? Po meni jedino kontakti progresivnog Marsa i Mjeseca s prenatalnom lunacijom, te pomrčine i čvorovi upućuju na mogućnost fatalnih događaja. Tek dodatnim pogledom na Čestice i pomrčine i planetarna razdoblja vidimo veću mogućnosti za važne, pa i fatalne događaje u njenom životu u tom razdoblju.
Pa ipak postavlja se pitanje da li bi na temelju toga unaprijed naslutili takvu tragediju i ranu smrt, a da ne znamo što se desilo. Čak i da imamo ne znam kako teške indikatore mislim da se smrt ne bi trebala predviđati nikome – ako ništa drugo onda zato što nikada ne možeš biti potpuno siguran. Ustvari, uobičajenim metodama ja bih kritično razdoblje čak smjestio u godinu ranije. I to je motiv na koji često nailazimo u vezi smrti: ljudi imaju jako teške indikatore godinu dvije ranije, a u trenutku smrti ti indikatori zapravo prestaju djelovati – kao da ti teški tranziti nekako iscrpe životnu energiju, pa smrt nastupi kada izgleda da više nema velikih i dramatičnih tranzita. Tek nam pogled na neke rjeđe korištene tehnike može otkriti mogućnost smrti ili barem nekih važnih i fatalnih događaja.
No možda bi mogli reći da smrt kao događaj možda i nije "zapisana". Veoma često kod nasilnih ili naglih smrti stvari po pitanju indikatora nisu tako naglašene u samom trenutku smrti. Pitanje je i da li se nesreće mogu uvijek vidjeti. Jer određena kategorija događaja možda su kozmičke "koincidencije" koje nemaju veze s osobnim procesima. Ako uzmemo da je njena smrt zapravo nezgoda, slučajnost, akcident, možda to i nije predvidivo iz osobne natalne karte već se radi o nekim širim, ili kolektivnim utjecajima koji nemaju veze s osobnim životom i usudom osobe. Uostalom njena rana smrt je nešto što je iz nje načinilo legendu, kolektivnim simbolom jedne generacije. Jer imati takav glas (ili neki drugi talent) i poslati već u mladosti tako slavan, ipak ukazuje možda i na neke kozmičke faktore. A onda i neobična (ili rana smrt) zapravo pojačava tu priču. Slično je i sa samoubojstvima, često vidimo tenzije koji se skupljaju u razdoblju prije samog čina. Janis Joplin nije izvršila samoubojstvo, ali je imala popriličnu dozu autodestruktivnosti. Sve u svemu možemo samo razmišljati da li se to moralo desiti i kako bi njena karijera išla da nije umrla jer vidimo da su napetosti popuštale i da je ulazila u fazu izražavanja prije punog Mjeseca koja nosi ubiranje plodova. No kada pogledamo helenističke tehnike, planetarna razdoblja, pomrčine i lunacije, ipak se mogu vidjeti neki indikatori koji u to vrijeme stvaraju naznake posebnosti, opasnosti, pa ako hoćete i fatalnosti.
Nastavlja se...