Ovo je prvi dio poduljeg teksta o smrti u astrologiji. Na primjerima ću analizirati živote nekolicine poznatih rokera, njihove živote a onda i njihove smrti u kontekstu astrološke analize.
U ovom tekstu baviti ću se horoskopima smrti. Smrt je na prvi pogled jedan od onih fenomena koji bi se trebali jasno vidjeti u karti, barem u smislu da se vidi kako se događa nešto značajno ili krizno. Gledajući unatrag možemo znati točan datum smrti (a često i vrijeme), pa imamo jasne podatke u točnom trenutku događaja, dok za mnoge događaje u ljudskom životu ne možemo uvijek jasno reći kada su se točno desili. No odmah na početku ću reći kako mi nije primarni predmet proučavanja mogućnost predviđanja smrti, već na koji se način vidi smrt kao neki događaj ili kriza u životu, a onda čak i što možemo reći o nečijem životu iz njegovog kraja. U tom smislu se slična metodologija može primijeniti i na neke druge teme/događaje. Mnogi astrolozi prije mene bavili su se ovom temom i postoji svojevrsni konsenzus da nije moguće pouzdano odrediti datum smrti. No još uvijek mislim da bi se datum smrti trebao vidjeti kao neki značajni datum po pitanju tranzita i progresija, ili kao neko teško ili krizno razdoblje. Ili možda ne... Možda postoje, kao u helenističkoj astrologiji, posebne tehnike samo za određivanje duljine života, no i tu je pitanje da li takve metode određuju smrt ili možda veliku životnu krizu.
Ovo posljednje je jedna od ideja koja me zaintrigirala i koju sam primijetio davno kada sam isprobavao neke od tih drevnih tehnika za određivanje duljine života na vlastitoj karti. I dobio sam iznenađujući rezultat kako sam trebao umrijeti negdje u 17. godini. Kao što vidite (čitate) nisam umro, no tada sam obolio od žutice (hepatitisa) i u to vrijeme se dugo liječio od te bolesti, za koju je tada jedini lijek bio mirovanje i stroga dijeta. No ako malo razmislite da sam živio samo 50 ili 100 godina ranije vrlo vjerojatno bih umro od te bolesti. Tu sam došao do te ideje da je moguće vrijeme smrti možda vrijeme neke krize ili teškog razdoblja, a ne nužno smrti, te da ne postoji samo jedan mogući datum smrti nego više njih.
I uvijek se postavlja pitanje kako opisati smrt kao događaj, i da li je to događaj ili možda izvjesno ispunjenje u smislu svršetka. Jer, nakon mnogo pregledanih horoskopa postalo je jasno kako je svaka smrt drugačija, uostalom kao i svaki život, pa sam počeo grupirati te horoskope. Nije isto da li je neko umro nasilno, ili jako mlad, ili prirodno od bolesti itd. O tome nešto kasnije.
Također postoje smrti koje nisu, da tako kažem, osobne. Još je Ptolemej rekao kako ponekad neki kolektivni čimbenici nadjačaju osobne sudbine. Drugim riječima, smrt u ratovima, ili kad potone brod, ili u današnje vrijeme kad se sruši avion, po njemu ulazi u drugu kategoriju i ne mora se vidjeti u osobnom horoskopu te osobe. Kao da se osoba zatekla "u krivo vrijeme na krivom mjestu" u nekom kolektivnom događaju pa je nastradala jer su te kolektivne energije snažnije od osobnih procesa ili sudbina. U tom smislu nam neki astrološki čimbenici možda više govore o time kolektivnim ili kozmičkim utjecajima – pri tome mislim na pomrčine, zvijezde nekretnice i sl. Na sličan bi način danas mogli govoriti o smrtima koje po svom utjecaju postaju simboličke za cijeli kolektiv, te su na neki način su neosobne. Sjetimo se smrti princeze Dijane, Johna Lennona, J.F. Kennedya i sl.
No ono što me najviše zanimalo je mogućnost da nešto naučimo o natalnoj karti i životu te osobe (nešto poput reverse engineringa). Naime, možda iz planeta koji su aktivirani u karti smrti možemo vidjeti koji su planeti važniji za život što nije uvijek tako očigledno u natalnoj karti. Na taj način možemo zaključiti nešto u natalnim tehnikama. Naravno ne možemo unaprijed znati kada će netko umrijeti i pogledati i kartu smrti, pa je to s praktičnog stajališta beskorisno, no može pomoći u vježbi i možda provjeri nekih natalnih tehnika.
Ukratko ovakva analiza nam može štošta otkriti o životu osobe, a u najmanju je ruku dobra vježba za isprobavanje raznih tehnika, jer su podaci (datumi) o smrtima obično lako dostupni. I zapravo ovdje ću se baviti raznim metodama analize horoskopa cijelog života, a ne samo smrti, jer mislim da tek analizom cijelog života zapravo možemo doći do nekih zaključaka. Analiziranje samo trenutka smrti nam daje ograničenu sliku, a često nećemo ni imati nekih značajnijih indikatora. Uostalom nijedan događaj u životu (pa ni smrt) nije izolirani događaj, uvijek se paralelno događa više stvari. No kada pogledamo cikluse i tranzite više godina u nizu (ili čak cijeli život) tada dobivamo šire sagledavanje života, poput konteksta, a onda možemo naslutiti i krize, čak i kada u samom trenutku i nema snažnih indikatora.
Ponešto o tehnikama. Nastojao sam prvo pogledati uobičajene tehnike - tranzite, sekundarne progresije i solarne lukove - te pokušati vidjeti bazičnu simboliku i karakteristike vremena. I gotovo uvijek ćemo naći neke čimbenike koji se simbolički uklapaju u događaje – pogotovo kada znamo što se desilo. No nastojati ću se fokusirati na čimbenike koji su osobniji i po kojima bi mogli zaključiti da je to razdoblje važnije (ili kriznije) od ostalih. Znači manje pažnje poklanjam generacijskim aspektima, kao i brzim tranzitima. Tek nakon analize uobičajenih metoda proširujem i na neke druge tehnike (pomrčine, nekretnice, poluzbrojeve i sl), kako natalno tako i u vremenskim tehnikama. Također ću isprobavati i neke helenističke tehnike koje su potpuno nestale iz primjene, a pokazuju se veoma interesantnima i korisnima. Moj motiv će biti da pokušam pokazati astrološke čimbenike koji upućuju na vrijeme smrti kao nekakav značajniji datum u smislu krize ili fatalnosti. Često ću koristiti pojam fatalnosti (umjesto smrti) pod kojeg stavljam događaje nad kojim osoba (prividno) ima manje osobnog utjecaja (uključujući i smrt). Naime, kada znamo o kojoj se osobi radi i što joj se događa u životu uvijek ćemo naći aktivne čimbenike koji se simbolički uklapaju u događaje – pogotovo ako počnemo širiti broj tehnika koje koristimo. Osobno si uvijek nastojim postaviti pitanje da li bih na temelju tih čimbenika nekom predvidio kakvo teško ili krizno razdoblje. Ili na drugi način, da ne znam o kome se radi, što bih mogao predvidjeti za taj datum. U tom smislu gledam ili tražim čimbenike koji odskaču od uobičajenog.
Moglo bi se isprobati još čitav niz raznih tehnika, no ako odem previše u širinu tada na kraju opet nećemo imati nešto korisno za primjenu jer ćemo se pogubiti u moru detalja. Naravno vi ste slobodni da dalje eksperimentirate s tehnikama koje su vam drage.
Klub 27
Ovaj tekst ima svoju dugu povijest. Sjećam se jednog davnog astrološkog teksta (kojeg nažalost više ne mogu pronaći) o tzv. "Klubu 27". To je priča o poznatim muzičarima koji su umrli u 27. godine. O tome postoji mnoštvo rasprava, pa čak i knjiga, i izvan astrologije. Čak ćete na wikipediji naći zasebni članak ako ukucate "Club 27", a na internetu ima hrpa svakojakih članaka o tome. Najpoznatiji je trolist Joplin-Hendrix-Morrison koji su umrli ranih sedamdesetih otprilike u isto vrijeme. Priča se ponovo aktualizirala sa smrću Kurta Cobainea u devedesetima, a nedavno i sa smrću Amy Winehouse. Astrolozima su te godine jako zanimljive u kontekstu planetarnih ciklusa jer je to otprilike doba kada se dešava Saturnov povratak, ali i povratak Mjeseca u sekundarnim progresijama. No svima nam u tim godinama padaju ti povratci, pa nam očito treba nešto više od samih povrataka. Stoga ću početi priču o smrtima sa tim famoznim Klubom 27 i analizom horoskopa najvažnijih predstavnika ove grupe. Jer kada netko umre tako mlad čovjek bi očekivao neke značajne tranzite i progresije. A onda ima još i nekoliko zanimljivih priča o prerano preminulim rokerima, ne nužno u 27. godini već koju godinu ranije ili kasnije.
Priča o Klubu 27 ima i svoju mističnu ili okultnu dimenziju. Zapravo početak priče seže u daleku prošlost do legendarnog blues gitarista Robert L. Johnsona (1911-1938). Kažu kako je on kao mladić bio prosječni gitarist, da bi nestao sa scene na godinu, dvije, i vratio se sa tehnikom sviranja gitare koja je promijenila svijet bluesa (a i šire). Zato kruži priča da je prodao dušu vragu u zamjenu za vještinu muziciranja. Navodno je u ponoć otišao na neko raskrižje i tu napravio ugovor s demonom raskrižja, pa je u 27 godini ugovor došao na naplatu. Crossroad demon je inače čest motiv starih blues pjesama i općenito blues kulture. Pa tko voli takve priče može naći podosta motiva i u životu ostalih, tim više što mnogi imaju neobične i često misteriozne smrti. Za njega nažalost nemamo pouzdane podatke, čak ni o datumu rođenja, jer se u to doba nije poklanjalo previše pažnje niti kada je neki crnac rođen, niti kada je umro – to je doba kada je rasizam u SAD-u još prilično snažan.
Pedesete godine nam nose priču o dvije rane rock'n'roll legende Budy Hollyu i Ritchie Valensu koji su zajedno poginuli u avionskoj nesreći. Danas se govori o tom danu kao "danu kada je umrla muzika " po poznatoj pjesmi D. McLeana o tom događaju. Osim toga kod njih nam je interesantno što su obojica poginuli u istoj avionskoj nesreći, pa možemo analizirati astrološke čimbenike u dva različita horoskopa.
Šezdeste (tj. rane sedamdesete) su donijele cijelu plejadu legendi od kojih su najpoznatiji spomenuta trojka Janis Joplin, Jimi Hendrix i Jim Morrison (iz Doorsa). No tu je i Brian Jones, jedan od originalnih članova Rolling Stonesa, zatim Sam Cook, Brian Epstein (menađer Beatlesa), Otis Redding (ovi posljednji nisu umrli točno u 27. godini već tu negdje).
Mogli bi reći kako svaka (muzička) generacija ima svog predstavnika kojeg je prerana smrt načinila još većim legendama. Tako nam sedamdesete odnose Marca Bolana iz T-Rexa; punk generacija ima priču o Sidu Viciousu (on je doduše otišao još mlađi sa 22 godine); osamdeste Iana Curtisa iz Joy Divisiona (kasnije New Order), devedesete odnose Kurta Cobaina, a zadnja tužna priča je ona o Amy Winehouse iz 2012. godine. I svaka od tih priča govori nešto o pojedinoj generaciji.
Za početak ću se osvrnuti na tri najpoznatijih predstavnika "Kluba 27": Janis Joplin, Jimi Hendrix i Jimi Hendrix.
Nastavak: Sex, drugs & rock'n'roll 2. dio - Janis Joplin