egipt

sy14w40Pod vladare znakova zodijaka podrazumijevamo takozvane domicile. Uobičajena je teza kako su egzaltacije neki stariji paralelni sustav vladarstava (iz babilonskih vremena) čiju je ulogu vremenom "preuzeo" domicilni vladar. No da li je baš tako?

Boraveći u SAD-u pri Projectu Hindsight pomagao sam Robertu Schmidtu na rekonstrukciji vjerojatno najranijih definicija helenističke astrologije, onih koje se pripisuju Antiohu. To je bio veoma mukotrpan posao koji tek danas počinje davati plodove. Jedna od tih astroloških definicija govorila je o tome kako su uzvišenja (egzaltacije) i domicilni vladar nekog znaka suvladari, ili zajednički vladari tog zodijaka. Naizgled banalna, možda i redundantna definicija, ali je bitno uočiti kako oba vladarstava tretira nekako ravnopravno, kao zajedničke vladare tj. suvladare. Jedna druga definicija govori o "učestvovanju" i govori o tome kada su domicil i egzaltacija suvladari tj. uvjetima kada vladar uzvišenja može preuzeti funkciju gospodara znaka. Ovo je već zanimljivije jer objašnjava zašto su domicili i egzaltacije sugospodari – i jedan i drugi upravljaju znakom zodijaka, ali na dva različita načina.

Jedna druga tema je obilježila povijest srednjovjekovne i kasnije astrologije, a to je metoda određivanja "vladara horoskopa". Brojne su varijante tih tehnika i gotovo svaki astrolog u prošlosti ima neku svoju varijaciju. No kod Antiohovih definicija (zapravo u Porfirijevom prijepisu) nalazimo eksplicitno spominjanje i vladara i gospodara karte, dakle dva "vladara". Kada to uzmemo kao pretpostavku postaje jasno kako je nastala zbrka jer su se dvije metode (za dva vladara) tretirale kao jedna metoda za određivanje jednog vladara, pa se vremenom sve pomiješalo. Slično se desilo i sa dva vladara znaka (domicil i egzaltacija) pri čemu se vremenom izgubio način primjene egzaltacije tako da je vladar znaka ostao samo jedan jedini, domicilni vladar.

Mi danas (već stoljećima) živimo u svijetu monoteizma, religijskog i znanstvenog, i nekako kao da uvijek očekujemo da je na kraju "Jedan" – jedan bog, jedna ljubav, jedna jedinstvena teorija polja, jedan šef ili predsjednik, pa onda i jedan vladar znaka ili karte. No da li nam zbog tog "monoteističkog" razmišljanja nešto izmiče?

U spomenutim definicijama se eksplicitno uspoređuju dva vladara sa kapetanom (naukleros) i kormilarom (kubernetes) broda. I vezi brodova mi danas obično imamo jednog "vladara" broda tj. kapetana, dok je kormilar naprosto jedan od oficira na brodu. No u drevnim grčkim brodovima (triere) te su funkcije također dvojne: kormilar (kubernetes) je taj koji upravlja brodom na moru i on ima nautička znanja. "Kapetan" je svojevrsni postavljeni "vladar" (možda kao vlasnik, ili predstavnik vlasnika ili grada), ali koji nema veze sa samom plovidbom – on, recimo, određuje cilj plovidbe, ali ne i samo upravljanje brodom za vrijeme plovidbe na moru. Metafora broda je veoma česta metafora za ljudsku dušu, čak je i kod Platona nalazimo u jednom mitu kada opisuje te odnose na brodu kao metaforu za odnose u ljudskoj duši.

Ali zapravo, kada malo razmislimo, ta dvojnost jest donekle prisutna i danas: recimo poduzeća imaju vlasnika i predsjednika uprave (ili direktora). Vlasnik postavlja upravu, možda i utječe na ciljeve, ali nema izravne ovlasti u svakodnevnom upravljanju firmom (eventualno nadzorni odbor predstavlja vlasnika). Direktori vode poduzeće u svakodnevnom radu (ili "plovidbi). Čak i u politici postoji predsjednik države i vlada (tj. predsjednika vlade). Doduše možda je bolja politička metafora britanski sustav gdje postoji kralj (tj. kraljica) kao vrhovni vladar (iako zapravo nema ovlasti u upravljanju zemljom), i "prime minister" koji stvarno upravlja zemljom, ali koji može biti i smijenjen za razliku od kraljice ili kralja.

Kada na taj način počnemo razmišljati o vladarima zodijaka (ili cijele karte) otvaraju nam se zanimljive mogućnosti. Vladar egzaltacije djeluje poput gore spomenutog kralja ili kapetana – on je istinski "vladar" koji možda određuje krajnje ciljeve po pitanju životne teme koju predstavlja znak-kuća. Domicil je možda više onaj izvršni upravljač koji svakodnevno upravlja realizacijom teme koju predstavlja znak. Zato ga u grčkom jeziku zovu oikodespotes – gospodar doma ili domaćinstva, domaćin (znaka), onaj koji se brine za sve što se događa u znaku i koji "ugošćuje" druge planete koji se eventualno nalaze u tom znaku. Usput, termin oikodespotes u grčkoj se koristio za ljude koji su upravljali domaćinstvom tj. imanjem nekog, naprimjer, atenjanina, a često su to bili robovi ako bi se svojim sposobnostima dokazali sposobnim za taj posao.

Ovu dvojnost najbolje vidimo u situaciji kada vladar domicila "ne vidi" tj. ne aspektira znak kojim vlada. To je slučaj kada je vladar znaka u susjednim znakovima (polusekstil suvremenim rječnikom), ili 6 ili 8 znakova dalje (suvremena inkonjukcija). Recimo kada je Jupiter, vladar Riba, u Vodenjaku, ili Ovnu, ili Lavu, ili Vagi. Drevni astrolozi kažu da "ne vidi" svoj dom tj. domicil. On mora upravljati znakom-domom, a da ne vidi što se zbiva, kao da vozite auto s povezanim očima. No ako vladar egzaltacije jest u aspektu, tada on postaje jedini vladar tog znaka odnosno teme koju taj znak predstavlja. Tako da, recimo, ako nekome pada znak Jarca na sedmu kuću očekujete brak ili veze da su pomalo konvencionalne, ili formalne, ili stabilne, ili teške, ili nešto sl. No ako je Saturn naprimjer u Lavu on ne vidi svoj znak, pa vladarstvo preuzima Mars (koji je egzaltiran u Jarcu). A ako je Mars recimo u Škorpionu onda nam postaje jasno zašto je kod takve osobe brak povezan sa strašću, emocijama, seksualnošću, intenzitetom, razigranošću i sl. – nešto što ne bismo zaključili iz analize Jarca i Saturna.

Ovo je veoma koristan način razmišljanja i pokazao se mnogo djelotvorniji od analize samo domicilnog vladara. Čak bi mogli reći kako vladar egzaltacije definira opći smjer ili glavnu temu, dok domicil nekako specificira način na koji se stvari dešavaju u vezi neke teme. Kada prestanemo razmišljati o vladarima znaka (ili karte, ili životne teme) monoteistički, tj. tražeći samo jednog vladara, otvaraju nam se nove mogućnosti za pristup analizi nečijeg života. Naravno ima tu još dosta važnih detalja u primjeni ovakvog pristupa, no za sada ovo jedno zrnce za razmišljanje...

 

Uskoro ću objaviti jedan detaljniji tekst o vladarstvima koji se bavi i ovom temom... (vidi: Helenistički zodijak i vladarstva 1 i nastavke)

 

il zod3w400    il zod2h400   il zod1w400