U trećem nastavku kratka biografija i astrološka analiza života Jimi Hendrixa, čudesnog gitarista iz šezdesetih godina. I naravno veoma zanimljivi indikatori u vrijeme njegove smrti...
Jimi Hendrix je druga legenda šezdesetih koji je promijenio svijet sviranja gitare u rock'n'rollu i koji je unio brojne inovacije u korištenje tog instrumenta. Rođen je 27.11.1942. u 10:15, Seattle, Washington. Možemo uočiti kako je rođen nepunih 2 mjeseca prije Janis Joplin, a umro je nekih 2 tjedna prije Janis – dakle otprilike u isto vrijeme. U tom smislu spori planeti su na istim položajima, no dijele i još neke sličnosti koje nisu vezane za spore planete.
Jimi Hendrix je rođen sa Suncem znaku Strijelca (a tu su i Merkur i Venera) i sa Ascendentom u Strijelcu, dok je Mjesec u Raku. Jupiter, vladar svih tih planeta u Strijelcu je u Raku, pa možemo ponovo uočiti Mjesec i Jupiter u Raku – jedan u domicilu drugi u egzaltaciji, veoma slično kao i kod Janis Joplin. Nije neobično da je Jupiter u istom znaku jer su rođeni u razmaku od 2 Mjeseca, no da je Mjesec također u Raku to je već zanimljiva koincidencija. Jupiter je i kod Hendixa također važan jer je vladar Sunca, Ascendenta i ostalih planeta u Strijelcu i još je egzaltiran.
Druga poveznica je Hendrixov Mars koji je doduše u Škorpionu, ali je, kao i kod Janis Joplin, neaspektiran i time izlazi u prvi plan, a još je u svom domicilu. Kada pogledamo poluzbrojeve vidimo kako Mars pada na poluzbroj Sunca i Mjeseca pa time postaje važan planet (ili kanal) izražavanja dualiteta Sunca i Mjeseca kao bazičnog identiteta. U vezi Marsovih značenja prve su asocijacije aktivnost (čak fizička), sport, poduzetnički duh, dokazivanje, ali se često zaboravlja kako Mars označava i alate, mašine, strojeve i sl. U tom smislu bi mogli i gitaru smatrati alatom ili čak nekom vrste mašine, posebno električnu gitaru, pojačala i sve što ide s time. Mars je u kvadrantnoj 11. kući, no gledano po znakovima on je u 12. znaku/kući, motiv koji se pojavljuje često i kod umjetnika koji istražuju "druga" područja ili područja univerzalnih simbola – a Hendrixovo stvaralaštvo moglo bi se zvati istraživanjem i eksperimentiranjem na području muzike (tj. sviranja gitare). No Mars u dvanaestoj često stvara kod osobe stanja gubljenja u tim istim simbolima, pa možda odatle i potreba za drogama, alkoholom i kao stimulansom za eksperimentiranje, ali onda i gubljenje u tom svijetu.
Uočimo kako Neptun ima jedan od netradicionalnih aspekata (polukvadrat) na Marsa što ga također smješta na poluzbroj Sunca i Mjeseca tako da postoje dva kanala izražavanja: Neptun sa muzikom, traganje za neuhvatljivim, ali isto tako i eskapizam i droge, a Mars sa potrebom da se dokaže i nešto napravi sa gitarom kao alatom ili mašinom i to na veoma strastven i intenzivan način. Neptun je važan i zbog toga što radi sekstil/trigon na dominantnu opoziciju u Hendrixovoj karti: stelijum Merkur-Sunce-Venera u opoziciji sa Saturnom i Uranom. Stelijum u Strijelcu (sa Ac-om također ondje) govori o otvorenoj i nesputanoj naravi koja je veoma nekonvencionalna, posebna i inventivna (oppozicija Uran), no isto tako s Uranom je i Saturn koji stalno sputava, ograničava i traži suočavanje sa stvarnošću, a to jest dobar opis njegovih životnih motiva i situacija. Pri tom je u toj opoziciji najdominantniji motiv (egzaktan aspekt) opozicija Merkura i Urana: inovacije, vještina (Merkur) sviranja gitare, novi načini korištenja tog instrumenta itd. Ako još pogledamo da nema niti jedan planet u zemljanim znakovima vidimo kako je praktičnost i realnost za njega bila veoma teška i nespretna, što još više olakšava identifikaciju s Neptunom, a njegovi pokušaji da bude poduzetan i prizemljen su redovno loše završavali (pokušaj pokretanja vlastitog studija naprimjer). Kod takve snažne opozicije Neptun (u sekstilu-trigonu na opoziciju) se pojavljuje kao "linija manjeg otpora" i način rješavanja, ili češće izbjegavanja, tih unutarnjih napetosti kroz odlaženja u druga stanja, muziku i droge, tako da vidimo zašto je Neptun toliko naglašen i važan. Čak ako malo proširimo orbis do 2 stupnja možemo reći kako Neptun aspektira Točku Ovna (0OV) pa postaje (skupa s Marsom) i njegova javna projekcija osobnosti tj. ono po čemu je percipiran i zapamćen.
I onda su tu Mjesec i Jupiter u Raku... Gledajući po stupnjevima još bi za Mjesec mogli reći kako ima trigon na Mjesec i sekstil na Uran, no oni su preko granice znakova i orbisom od 4-5 stupnjeva što bitno slabi utjecaj. Tako da bih bio skloniji reći da su nekako odvojeni, a još se nalaze u 8. kući/znaku tako da je njegova potreba za sigurnošću prilično duboka prikrivena, a njegova imaginacija i emotivnost je veoma snažna i osobna (još je i Mars u 12., u vodenom znaku). S druge strane, kao i kod Janis Joplin, postoji bogat unutarnji život, imaginacija, ali i sklonost pretjerivanjima, rizicima i ekstravaganciji kako u pozitivnom smislu (mašta, kreativnost) tako i u negativnom smislu (neobuzdanost, pretjerivanja).
Ako pogledamo Česticu udesa (Točku Fortune) vidimo da je, opet kao i kod Janis, u Lavu, gdje je i Pluton. Udes pada u 9. znak od natalnog Ascendenta što je zanimljivo jer je Hendrix postao slavan i sve svoje ploče snimio u Engleskoj, dakle inozemstvu. Kada pogledamo kuće u odnosu na Česticu Udesa (dakle Lav kao Ascendent), tada spomenuti Mjesec i Jupiter padaju u 12. od Udesa (opet kao i kod Janis). Rekli smo kako kuće od Čestice Udesa govore nešto o onome što se realizira, manifestira pa bi Pluton na "lunarnom" Ascedentu govorio o intenzitetu gotovo fanatizmu - njegovi nastupi su poznati po tome, čak je i zapamćen po svojim ritualnim razbijanjima ili čak spaljivanjima gitare na kraju koncerta, koja, mogli bi reći, uskrsava na svakom idućem koncertu (poput Feniksa). Strijelac bi bio 5. kuća od Udesa pa se vidi ta njegova potreba za izražavanjem (pomoću gitare kao "mašine"), ali i igri i zabavi... Mars pada u četvrtu od Udesa i ukazuje na nemirno odrastanje i nasljeđe (roditelji alkoholičari s puno svađa u domu). A Mjesec i Jupiter bi bili u 12. što vodi tu silnu imaginaciju ka kolektivnim simbolima, ali i svojevrsno rastakanje osobnog života nauštrb kolektivnog – uostalom Hendrix i Joplin postali simbolima cijele generacije, dijelom i zbog autodestrukcije osobnog života i preranu smrt.
A onda imamo i taj generacijski aspekt Hirona u konjunkciji sa Čvorom koji je prisutan kod oboje gdje osobna ranjivost postaje spona sa drugima, ili ako hoćete i simbol njihovih života. No kod Hendrixa je to puno manje personalizirano nego kod Janis J. kod koje su oni na osi Ac-Dc.
Mogli bi sada ići u daljnje detalje natalne analize, ali za našu svrhu ovi opisi glavnih motiva sasvim su dovoljni...
Život
Hendix je od najranije mladosti pokazivao interes za sviranje gitare i sa 16,17 godina nabavlja prve gitare i uči se svirati te gotovo istovremeno počinje svirati po raznim lokalnim sastavima. Djetinjstvo mu nije bilo previše mirno: otac mu je bio u ratu kad se rodio i vidio je Jimija tek kad je imao 3 godine. Oba roditelja su pili, a majka je umrla od ciroze jetre njegovoj 16-oj godini (prije su se roditelji rastali). Četvero braće su roditelji dali na usvajanje i odrasli su kod posvojitelja. A uz alkohol je bilo dosta nasilja, a po nekim kasnijim Hendrixovim izjavama i seksualnog nasilja. Nakon sviranja po lokalnim mjestima, 1964. odlazi u New York i ubrzo ga Litlle Richard zove da svira na njegovoj turneji. Hendrix sve to vrijeme zapravo i nema svoj stalni band, iako se pomalo već pomalo zna za njegovo umijeće sviranja, pa prihvaća Richardovu ponudu. Treba imati na umu da je u to doba još jak rasizam tj. segregacija u SAD-u, a civilni pokreti se tek zahuktavaju, tako da karijera crnog muzičara nije jednostavna ni laka – vidimo da je kod Janis Joplin sve to išlo puno lakše.
Prekretnica dolazi u rujnu 1966. kada ga zovu u V. Britaniju gdje okuplja sastav Jimi Hendrix Experience i iduće proljeće snima prvu, a krajem godine i drugu ploču. Stiče reputaciju, pa i prijateljstvo mladih zvijezda tadašnje scene: Erica Claptona, Jimi Pagea, Keith Richarda, Paula McCartnya - svi su ga od početka podržavali i bili fascinirani njegovim sviranjem. Ali uspjeh u SAD-u dolazi tek kasnije, sa 3. pločom. Poznat je po svojim intenzivnim nastupima u kojim pomiče granice korištenja električne gitare, ali i po razbijanjima i spaljivanjima gitare na kraju koncerata. I ovisnosti su stalno tu: Hendrix je iskušavao svakojake halucinogene droge. Zanimljivo je da, inače poznat kao tolerantan, tih, gotovo sramežljiv čovjek, kada bi popio previše alkohola iskazivao bi povremeno strašnu agresiju prema okolini, djevojci i ljudima oko sebe. To je možda taj neaspektirani škorpionski Mars u 12. znaku koji tek povremeno, pod alkoholom eksplodira.
Njegova smrt je navodno od trovanja tabletama za spavanje. Ima tu nešto nejasnih motiva, ali po onome što se zna noć prije nije mogao spavati pa je ujutro uzeo previše tableta za spavanje tako da su ga našli u komi, ali još živog, i odveli ga u bolnicu gdje je preminuo. Već nekoliko zadnjih mjeseci iskazivao je i na koncertima čudno ponašanje, evropsku turneju je prilično bezvoljno odrađivao, čak su ga znali isfućkati, tako da se nešto događalo s njime, kao nekakva kriza...
Ako pogledamo uobičajene astrološke indikatore zapravo je neobično da i nema previše indikatora. U sekundarnim progresijama Mars je prešao preko Sunca, no u trenutku smrti je već izvan orbisa. Progresivni Mars tek ulazi u opoziciju sa progresivnim Saturnom, a radi i trigon na progresivnog Plutona što može objasniti njegovu bezvoljnost, tugu i čudna ponašanja. No marsove progresije zahvaćaju dulje razdoblje od 2,3 godine. Sunce je u kvadratu na Neptuna (i u progresijama i solarnom luku), ali također je već izašlo iz orbisa – možda je prethodnu godinu donosilo to njegovo "rastakanje" kroz droge, razočarenja i neku vrstu izgubljenosti. No taj progresivni Mars ulazi i u konjunkciju s natalnom Venerom – to uopće ne izgleda kao nešto loše. Progresivni Mjesec se približava konjunkciji s Plutonom, ali je još 2-3 stupnja udaljen od Plutona.
Direkcije Solarnog luka nam pokazuju luk Plutona na Sunce što svakako donosi težinu, možda i mračna stanja, a Merkur ulazi prema Neptunu što je možda u vezi njegovih neodlučnosti, ali i u vezi kreativnih ideja (tada je pripremao novu ploču). Još je tu i luk Ac prema Veneri – no ako izračunamo progresivni Ascendent relociran za London, onda taj aspekt zapravo i nije aktivan.
Tranziti ne ukazuju na pretjeranu krizu: Pluton radi sekstil, a Neptun trigon na Mjesec, a Uran sekstil na Veneru... Saturn u trenutku smrti nema aspekata, ali je 2,3 mjeseca ranije načinio prvu opoziciju prema Marsu (i ponovo bi se vratio u opoziciju 2 mj kasnije) tako da možemo reći da je Saturn aktivan u opoziciji spram Marsa – pod time mislim na činjenicu da je tranzit aktivan od trenutka kada prvi put napravi aspekt, pa sve do zadnjeg prelaska preko aspekta s planetom. U kombinaciji sa progresivnim Marsom u opoziciji na progresivni Saturn to bi možda moglo biti indikativno za pritiske, bezvoljnost i neka poslovna razočarenja u to doba.
No sve u svemu nema indikatora nekih većih kriza da bismo razmišljali o nečem poput smrti. Bar ne nešto što bi se specifično odnosilo na same dane oko smrti. Čak i ako gledamo hipotetske planete nema naznaka nekih kriznih ili teških tranzita. No mogli bi reći kako prevladavaju plutonovski ili neki teški motivi motivi (Ma trig PL, Mj konj Pl, MA opp SA, s.a. Pl kvad SU, tr Plsexst Mj) koji nam daju pozadinu njegova života u to doba ili čak više u razdoblju koje je prethodilo smrti.
Helenističke tehnike
Ako bacimo pogled na helenističke metode prognoza slika se drastično pojačava. Ovdje sam pogledao jednu drugu metodu tzv. metodu kruženja, što su zapravo primarne direkcije, tj. metoda "stupanj za godinu", samo mjereno u kosom ushodu (oblique ascension). No mnogo je važnije reći kako se te "primarne direkcije" koriste za određivanje vladara razdoblja, a ne za određivanje trenutaka nekih događaja kao što su se koristile kasnije u tradiciji. Drugim riječima kada točka ili planet napravi aspekt s nekim planetom taj planet postaje kronokrator (vladar razdoblja) sve dok točka koju pomičemo ne dođe do slijedećeg aspekta kada taj novi planet koji aspektira direkcijsku točku preuzima vladarstvo. To je jedan vladar razdoblja, dok se drugi uzima iz vladara međa (engl. terms) u kojima se točka koju pomičemo nalazi u datom trenutku. Na taj način imamo dva suvladara vremena. Ne ulazeći ovdje u sve detalje korištenja ove tehnike pogledati ćemo samo koja su dva vladara razdoblja u trenutku smrti za najvažnije točke - Ascendent, Sunce i Mjesec.
AC: Saturn i Mars
Sunce: Mars i Saturn
Mjesec: Saturn i Mars
E ovo bi svakom helenističkom astrologu zvonilo na uzbunu – dva malefika koji se ponavljaju kao vladari razdoblja kod sve tri najvažnije točke. Čak i "kruženje" (ili ako hoćete direkcija) Jupitera kao vladara AC-a i Sunca daje Saturna kao vladara po oba kriterija. Jedna druga helenistička tehnika, decenije, također nam pokazuje da je Hendrix u Mars-Saturn razdoblju.
No tu nije kraj. U helenističkoj astrologiji tranziti se obično koriste tako da primarno gledamo tranzite onih planeta (ili njihove natalne položaje) koji su vladari razdoblja – dakle u našem slučaju Saturna i Marsa. Već sam spomenuo kako Saturn tranzitira Bika u opoziciji na Marsa, bez obzira što nije u egzaktnom aspektu, jer helenistički astrolozi gledaju tranzite po znakovima. Dakle imamo opoziciju dva malefika koji su vladari razdoblja. Sada bi mogli pogledati i tranzit Marsa kojeg dosad nisam gledao kao ni ostale brze planete. No budući da je višestruki vladar razdoblja njegovi prelasci postaju važniji. A Mars je u trenutku smrti u Djevici u kvadratu na natalnog Saturna! I to na dan smrti gotovo u egzaktnom kvadratu (8°Dj)! Još je i prethodna (tj. prenatalna) pomrčina Sunca kod Hendrixa na 8° Djevice. Dakle, ovo je već takvo okupljanje malefika koje je veoma indikativno, i veoma rijetko. Ako tome dodamo gore spomenute sekundarne progresije sa Marsom koji ulazi u opoziciju s Saturnom, i spomenute plutonovske motive, sve nam govori o veoma teškom i opasnom razdoblju, gdje bi se moglo čak i predviđati fatalnosti poput smrti. Naravno ovo je iznimno rijetka situacija i rijetko se viđa da gotovo sva razdoblja glavnih točaka upućuju na iste planete (i to malefike).
Ovo je zapravo lijepa ilustracija zašto volim te stare tehnike. Naime one nam daju kriterij po kojem određujemo da li je neki tranzit važan. Marsa ne bih ni gledao (osim kao neki kuriozitet), ali kada je vladar razdoblja on može pokrenuti važne događaje bez obzira što je brz i kratkotrajan aspekt.
Mogli bi pogledati i druge čimbenike poput čestice fatalnosti i pomrčina, no mislim da je ovo veoma ilustrativan primjer i bez dodatne analize.