egipt

syB12 80U četvrtom nastavku analiziramo život i horoskop Jima Morrisona, frontmena grupe The Doors iz šezdesetih.

 

Jim Morrison

Treći član našeg trolista je Jim Morrison, frontmen legendarne grupe The Doors. On je ponešto drugačiji od prethodnika i otprilike je godinu dana mlađi od njih, pa je i umro nekih godinu dana kasnije, ali također u 27. godini. Nešto je drugačiji u tom smislu što ga mnogi smatraju prije svega pjesnikom, pa čak i intelektualcem (završio je i faks), te jer se inspirirao pjesnicima poput Rimbaulda, Baudlairea ili W. Blakea. No s druge strane pripada istom liberalnom ili buntovničkom krugu šezdesetih, iako teško da bismo ga mogli zvati tipičnim pripadnikom hippie generacije prije svega zbog teških i mračnih motiva koja često istražuje u svojim pjesmama i nastupima.

Astrološki profil

Rođen je 8.12.1943. u 11:55, Melbourne, Florida. Otac mu je bio mornarički oficir (kasnije čak admiral) pa se obitelj često selila. Imao je podosta strog vojnički odgoj, no koliko se zna u obitelji nije bilo fizičkog nasilja. No, psihičke rane ovog odgoja su prilično očite. Nakon završenog faksa prekinuo je sve veze s obitelji, čak je u ranim promo materijalima govorio kako mu obitelj nije živa.

Negdje na faksu sreće Raya Manzareka (budućeg klavijaturista) kojem se svidjela njegova poezija pa počinju raditi na stvaranju rock banda. Ubrzo nalaze gitarista u liku Roya Kriegera (koji je dok sam pisao ovaj tekst preminuo), i bubnjara Densmorea, pa u ljeto 1965. nastaju The Doors (Vrata). Nazvani po frazi "vrata percepcije" koja potječe iz pjesme W. Blakea (preko A. Huxleya). I ta vrata je Morrison cijeli život istraživao i eksperimentirao s njima. Iduće godine potpisuju za Electra records i izdaju prvu ploču, te relativno brzo postaju poznati. Izdaju gotovo svake godine jednu ploču, ukupno 6 studijskih ploča, a posljednja je snimana par mjeseci prije Morrisonove smrti, nakon čega je otišao živjeti u Pariz gdje je ubrzo preminuo 3.7.1971. On je, kao i ostali rokeri tog doba, koristio razne droge, iako je njegova omiljena "droga" bio alkohol. Poznat je po svojim provokativnim nastupima, ali i po gotovo šamanskim ritualima na sceni u kojima se nazivao "lizard king" (kralj guštera).

Horoskop

Astrološki njegov horoskop djeluje prilično razbacano i na prvi pogled nema jasnih motiva niti konfiguracija. Sunce je u Strijelcu, Mjesec u Biku a podznak u Vodenjaku, dakle znakovi različitih elemenata. Strijelac i Vodenjak dovode u prvi plan njegovu slobodarsku i liberalnu narav u prvi plan. Vladar Ascendenta Saturn je u Blizancima u 5. kući što naglašava njegovu intelektualnu narav: Morrison je imao vrlo visok IQ i oduvijek ga je privlačila književnost, čitanje, a njegov je život i karijera začeti su na sveučilištu gdje je studirao (i koji je završio za razliku od mnogih drugih rokera tog doba). Osim toga vladar Asc-a u 5. kući imati će potrebu za izražavanje (bez obzira što se radi o Saturnu), pa će kreativnost "na zračni način" postati glavni životni motiv – uostalom on se prije svega smatrao pjesnikom i piscem. Čak i ako gledamo Urana kao vladara AC-a on je također u Blizancima iako ne u konjunkciji sa Saturnom kao što vidimo kod Joplinove i Hendrixa.

Taj je Saturn važan i zbog toga što je neaspektiran, pa se time naglašava njegova dominacija – Jim je do početka Doorsa živio prilično usamljenički, mnogo čitao, i pisao poeziju i zapravo bio povučen momak. Uostalom odrastao je u vojničkoj obitelji, pa je disciplina bila važna. Kada je Ray Manzarek slučajno čuo njegovu poeziju oduševio se i počeo ga nagovarati da oforme rock band. Dakle Saturn je ovdje važan kao vladar Ascendenta koji je još i neaspektiran. On je još naglašen i zato što je u fazi večernjeg zalaska što se drevnim astrologijama smatralo faktor intenziteta. Iz ovoga vidimo kako je Saturn puno naglašeniji no što na prvi pogled izgleda No ta usamljenička, samoizolirajuća, u mentalnom smislu čak i asketska strana, kao i povremeno depresivna raspoloženja, svakako su jedno lice Jima Morrisona.

No ako pogledamo male aspekte (harmonike) vidimo da Saturn ima polukvadrate na Mjesec i Pluton (i Sj. Čvor) što ga ujedno smješta na direktni poluzbroj Mj/Pl. Na taj način dobivamo četverostruku konjunkciju Čvor-Mjesec-Saturn-Pluton u 8. harmoniku. To će nam biti važno zbog direkcija solarnog luka jer će se istovremeno aktivirati svih 4 planeta kada dođu do nekog planeta (što se desilo svega 3-4 puta za njegova kratka života). Ali ta veza ovih 4 planeta dobro oslikavaju Morrisonovo stvaralaštvo i život, jer Saturn i Pluton oslikavaju mnoge teške teme kojima se bavio, zadiranje u mračnu stranu psihe, fatalne teme smrti i seksa, njegovi "dionizijski" nastupi, provociranje establišmenta, odlasci u ekstremna stanja itd.

Ako sada pogledamo Mjesec vidimo kako je u Biku u egzaktnom kvadratu na Plutona i Čvor što dobro opisuje njegova ekstremna raspoloženja i stanja, dozu autodestrukcije, i zapravo cijeloživotno kopanje i istraživanje nesvjesnog i drugih dubokih unutarnjih sadržaja. On je također bio opsjednut šamanističkim idejama i doživljavao sebe na pozornici kao svojevrsnog šamana koji dovodi publiku do ekstaze. Ta priča ima korijena u događaju kojem je kao dječak od 4 godine svjedočio na cesti u Novom Meksiku: saobraćajki u kojoj su poginuli neki lokalmi indijanci. Po njegovim izjavama on je smatrao kako su duše tih Indijanaca (šamana) ušle u njega. I to je čest motiv njegovog stvaralaštva, a kasnije se je nazivao "kraljem guštera" (gušter je plutonovski motiv, a Pluton je u Lavu pa je "kralj").

Mjesec je u Biku, u četvrtoj kući/znaku, i njegovo je djetinjstvo bilo u znaku stalnih selidbi jer mu je otac bio mornarički oficir, a bio je prilično privatna i povučena osoba - tek sa osnivanjem Doorsa počinje se iskazivati i ona druga strana njegove ličnosti. Dosta se govorilo o njegovom odnosu s ocem i činjenice da je već na faksu prekinuo sve veze s roditeljima (čak je govorio da su mu roditelji preminuli). No usprkos vojničkom odgoju koji nije baš u skladu s njegovim slobodarskim karakterom, u njegovom djetinjstvu uglavnom nije bilo nekih fizičkih nasilja ili otvorenih trauma u nekom vanjskom smislu (koliko je poznato). A njegovi problemi s ocem i kasnije kroz cijeli život, s autoritetima i establišmentom, vide se s jedne strane kroz tog neaspektiranog Saturna, a s druge strane iz opozicije Sunca sa Mars-Uran konjunkcijom (a k tome je Strijelac s Ascendntom u Vodenjaku).

rnr04b Morrison WH colNo taj je Mjesec ipak u Biku (egzaltiran) i još u kvadratu s Mjesečevim čvorovima i Plutonom, pa se čovjek ne može ne upitati o odnosu s majkom. Nažalost nisam našao više podataka o tome, no moja je slutnja da je ta veza puno snažnija i bitnija od odnosa s ocem. I kao i kod mnogih buntovnika, često se ispod površine nalazi neka potreba za mirom i sigurnošću. Uostalom Morrison je cijeli život, još od vremena kada nije bio slavan, imao stalnu djevojku, Pamelu Carson. Iako se nisu oženili, posthumno je ta veza priznata kao izvanbračna zajednica. Bez obzira na sav Morrisonov promiskuitet (a ni Pamela u tome nije bila bezgrešna) održali su vezu i živjeli zajedno, a na kraju zajedno su otišli živjeti u Pariz gdje je Morrison umro. Pamela je također umrla 3 godine kasnije od predoziranja heroinom, također u svojoj 27. godini. Mnogi smatraju da ju je proždirala krivnja. Dakle, kod Morrisona vidimo i potrebu za nekakvom emocionalnom bazom, sigurnošću (Mjesec, četvrta...), ali i za potpunom predanošću toj vezi do kraja (kvadrat Pluton, čvor...). S druge strane, u nastupima uživo je beskrompomisno iskazivao i najmračnije osjećaje i izražaje nesvjesnog, pa čak i eksperimentirao sa seksualnošću – poznata je kratka veza se jednom novinarkom koja je bila wicca (vještica), gdje su radili seksualne rituale, ispijali krv, pa čak se i oženili po paganskim ritualima. Pri tome treba imati na umu da je i Morrisonova Venera u Škorpionu, na prvom stupnju – to je možda prevelik orbis za T-kvadrat, ali po znakovima bi ta Venera bila u širokoj opoziciji spram Mjeseca i u kvadratu na Pluton. Oboje naglašavaju intenzitet emocija i potrebu za potpunom predanošću u odnosima, kao i potrebu da se iskuse i najekstremnija stanja i emocije. Odatle moguće i njegova karizma i seksualna privlačnost - ne zaboravimo još da je Pluton na samom Descedentu. No kakva je bila veza s majkom ne znam, možemo naslućivati neku snažnu vezu među njima, a onda možda i bijes zbog osjećaja odbačenosti. Poznat je stih iz njegove legendarne pjesme "The End", koji je za ono doba bio ravan blasfemiji: "Father... Yes son... I want to kill you... Mother... I want to (fuck you)......", i onda vrisak. Ovaj tekst u zagradi se ne nalazi na pločama, ali u nastupima uživo ga je redovno izgovarao. Freudovci su uvijek imali gozbu na Morrisonu...
Pluton i Čvor na osi Ac-Dc daju i tu njegovu karizmu spram drugih ljudi i fatalno i seksualno doživljavanje Morrisona, a to je i njegovo poigravanje s magijskim ili šamanističkim ritualima. No veoma je važno imati na umu kako su oni dio konfiguracije koja ih povezuje sa Saturnom, Mjesecom i Venerom.

Dakle Mjesec je po mnogo čemu centralan motiv skupa s poveznicom sa Saturnom-Plutonom-Čvorom. On je i egzaltiran u Biku, ali je važan i po tome što je vladar Čestice Udesa (Točke Fortune), a budući da se kao vladar Fortune nalazi u 11. od same Fortune to je jedan od važnijih indikatora eminentnosti. Jedanaesto mjesto od Fortune se naziva i "mjesto stjecanja" pa se može reći kako je imao koristi (popularnost, slava pa i novac) od masa, popularnosti, a indirektno i od žena (kao seks simbol generacije). Ovo nisu pretjerano česte konfiguracije i ovdje dosta jasno upućuju na popularnost i slavu koju je stekao.

S druge strane, tko se voli igrati suvremenim tehnikama uočiti će dosta kvintila tj. bikvintila (5. harmonik), koji upućuju na kreativne aspekte ličnosti ali i na magijske, šamanističke, seksualne i druge ekstremne teme iz kojih zapravo crpi snagu. Njegov 5. harmonik je veoma interesantan jer povezuje konjunkciju Mjeseca, Sunca i Neptuna sa Plutonom i Jupiterom u T-kvadrat

 

Drugi motiv u njegovom horoskopu jest Sunce u 11. natalnoj. Vladar Sunca je Jupiter u Lavu u 7. kući Striktno govoreći on ima aspekt s Merkurom, no to je aspekt preko granice znaka (Merkur je u Jarcu) što ga slabi, pa ga neću gledati kao dominantnog u karti. No bez obzira da li Jupitera smatramo neaspektiranim vidimo kako je Jupiter na poluzbroju Sunca i Mjeseca, pa postaje glavni kanal izražavanja inače prilično razdvojene polarnosti Sunca (Strijelac) i Mjeseca (Bik) – vatra-zemlja, fiksno-promjenivo. Odatle i njegova megalomanija, egzibicionizam na sceni, pretjerivanja, ekstravagancija, riskantno ponašanje, ali i uspjeh u javnosti (7. kuća). Čak i naziv benda koji govori o prelaženju "vrata percepcije" govori o neutaživoj potrebi za ekspanzijom i širenjem. Još je k tome Jupiter stacionaran što je jedna od 4 najvažnije planetarne faze i važan je čimbenik intenziteta aktivnosti nekog planeta. Iz svega toga možemo reći kako je Jupiter višestruko istaknut i postaje svojevrsni kontrapunkt njegovom naglašenu Saturnu (sa ostatkom konfiguracije). U kombinaciji s Plutonom i Sj. Čvorom na DC-u (i opoziciji na AC) vidimo i odakle potječu sva ta ekstremna i ultra dinamična i ekstremna ponašanja, posebno na sceni (7. kuća). Ali također i taj konflikt koji sve dinamizira: Saturn-Jupiter, kontrola vs. sloboda i ekspanzija, intelekt vs ekstaza, maničnost vs depresija...

U čitavu se priču uklapa i samo Sunce u opoziciji s Marsom (pa i Uranom koji je malo dalje). Ta kombinacija Sunce-Mars-Uran je neobično eksplozivna i zapravo naglašava njegov snažno buntovnički i individualistički karakter koji lako odlazi u krajnjosti (Mars i Uran su u Blizancima pa se čak i lako izgube u ekstremima). Mars je još i "izvan granica", tj. ima deklinaciju veću od 23 stupnjeva što snažno naglašava ekstremna, neuobičajena i buntovnička djelovanja. Osim toga Mars također ima fazu večernjeg izlaska što ga višestruko pojačava, tako da taj Mars postaje iznimno naglašen čimbenik (koji još vlada i 10. kućom karijere). A pritom je i retrogaradan što nam govori da zna izgubiti smjer djelovanja (još je Mars u Blizancima) ili kriterije. Možda mu je zato bio tako bitan bend kao korektor i podrška, ali i stalna veza s Pamelom kojoj se uvijek može vratiti – kao da je osjećao da bi prepušten sam sebi mogao preći granice iza kojih nema povratka. Dodajmo tome Ascendent Vodenjaka i naglašenog Jupitera, te Plutona na AC-DC osi, pa vidimo svu njegovu eksplozivnost, provokativnost, buntovništvo, energiju na sceni i stalne konflikte sa zakonom i autoritetima. Ta se opozicija uklapa u spomenutu priču i konflikt s ocem (Sunce kao otac...) i tu silnu potrebu da se dokaže i iskaže kroz kreativni rad (Mars, Uran i Saturn su u 5. znaku/kući). Ali i silne frustracije u sudaranju sa zidovima (Saturn) koje su ga možda na kraju na neki način i ubile.
Poznat je njegov eksces na koncertu u Floridi 1969. gdje je uhapšen, a što je u narednim mjesecima bio pokušaj establishmenta da se zauvijek obračuna s Morrisonom i njegovim javnim provokacijama, ali i šire, obračun sa liberalnim idejama. Nakon toga Doorsi nisu mogli nastupati u najvećim dvoranama koje su pod pritiskom institucija otkazivali koncerte Doorsa, tako da je planirana velika turneja otkazana. Sve to je jako pogodilo Morrisona i bio je prilično depresivan i frustriran, a u konačnici je izgleda odlučio prekinuti sa rockom i otići u Pariz i posvetiti se pisanju poezije. Nedavno smo mogli na TV-u vidjeti sjajan dokumenarac "Mr Mojo Risin" u kojem se kroz analizu svih pjesama na zadnjem albumu LA Woman sjajno oslikava to vrijeme i Morrisonova raspoloženja koja su u konačnici vodila njegovoj smrti. Izgleda da je čak i mogućnost kratkog boravka u zatvoru Morrisonu bila nepodnošljiva, a nerazumijevanje njegovog stvaralaštva kako od establishmenta, ali zapravo i od publike i fanova, stvaralo je kod njega ogromne frustracije zbog nemoći da promjeni stvari. Ponekad mi se čini kako je tu negdje on zapravo umro...

Od ostalih astroloških motiva možemo još pogledati Merkura u Jarcu u kvadrantnoj 11. kući. Merkur u Jarcu baš i ne miriše na pjesnika, osim ako ne uzmemo da je Jarac 12. kuća/znak (u sustavu "cijeli znak"). Tu već vidimo zašto je oduvijek volio simbolističku poeziju Rimbauda, Baudlera ili mističnu poeziju W. Blakea, a pritom ju je želio konkretizirati kroz suvremeni rokerski način. Merkur je i u kvadratu s Neptunom i u sekstilu s Venerom što oslikava taj njegov pjesnički temperament. Osim toga Merkur je također "izvan granica" (deklinacija veća od 23°) što prilično mijenja naizgled konzervativan način razmišljanja Jaraca prema neuobičajenom toku misli, te inventivnim i nekonvencionalnim idejama. Još je u fazi večernjeg izlaska čime je još intenzivniji. Ako na to dodamo da je Merkur u kvadratu na Točku Ovna (0° Ovna) vidimo zašto je njegova javna projekcija, ili percepcija, ipak doživljaj Morrisona kao intelektualca, pjesnika, pisca... Merkur bi bio vladar 5. i 8. koji je u 12. pa i tu vidimo bavljenje fatalnim, teškim i mračnim temama (8. kuća) koja nastoji kreativno izraziti (5.) kroz simboličku poeziju ili dionizijske i šamanske motive (12.).

I to bi bili glavni motivi horoskopa Jima Morrisona. Spomenuo sam kako njegov horoskop ima dosta kvintila (aspekti 5. harmonika) koji se smatraju aspektima kreativnosti i ljudske snage pa tko želi može baciti pogled na horoskop 5. harmonika koji je iznimno interesantan.

Život i smrt

Kod ovako kratkih života možemo zapravo pogledati vremensku analizu cijelog (odraslog) života u nekoliko ključnih događaja.

rnr04x morr 1Zanimljivo je prvo pogledati taj događaj iz 4. godine života na koji se Morrison često poziva, spominje u pjesmama i on sam smatra kako je bio važan – svjedočenje saobraćajki u Novom Meksiku kojoj su nastradali neki Indijanci i koja je Morrisona prilično opsesivno proganjala da je čak govorio kako su njihovi duhovi ušli u njega. Većina sekundarnih progresija se nije puno pomakla osim Mjeseca koji tijekom godine dolazi do Saturna (ali ne znamo točan datum tog navodnog događaja). Interesantniji su solarni lukovi jer u 4. godini Pluton i Čvor dolaze do Descedenta. Ustvari možemo reći kako spomenuta četvorka Pluton-Čvor-Mjesec-Saturn dolaze do, i aktiviraju Ascendent. To je već zanimljivo jer se to suočavanje s motivima života, smrti, fatalnosti ponavlja i u trenutku njegove smrti, ali tada rade luk na Urana (suvremeni vladar AC-a). Osim toga upravo na osi Ac-Dc se dešava i tranzitna konjunkcija Saturna i Plutona te godine, a Uran se pomakao do Saturna (i opet aktivira spomenutu četvorku). Ovo jest rijetka prilika da znamo o nečem iz rane mladosti i vidimo kako se zaista nešto važno i desilo što je u mnogo čemu odredilo Morrisonov život– a možda i njegovu smrt.

Zanimljivo je onda pratiti lukove tog četverostrukog stelijuma (u 8. harmoniku). U 11. godini dolazi do Neptuna, no nisam našao podatke o tome što mu se događalo. Negdje u 18./19. godini dolaze do luka na Mc i Jupiter. To je vrijeme kad završava srednju školu i kreće na faks što je za Morrisona bilo svojevrsno otvaranje i oslobađanje nakon djetinjstva s konzervativnim roditeljima. To se otprilike poklapa i sa progresivnim Mladim Mjesecom u lipnju 1962., tako da izgleda da tu za Morrisona počinje nova životna faza. Još i Uran tranzitira preko Jupitera, a Saturn izlazi iz 12. i prelazi preko AC-a. To je dakle vrijeme kada upisuje faks, tj. lokalni college, gdje pomalo nalazi svoje interese i svojevrsnu slobodu. Dobar je student i ubrzo upisuje studij filma na UCLA u Los Angelesu bez znanja roditelja. I to je izgleda kod kuće bio izvor sukoba jer odlaskom u LA u siječnju 1964. on prekida veze sa roditeljima i valjda se konačno oslobađa tih formalnih veza s roditeljima, iako na priličan drastičan način.

 

Tranziti nam tu pričaju glavnu priču: Pluton je u Djevici i dolazi u kvadrat s Marsom krajem 1962. i aktivan je do ljeta 1964. Za njim i Uran radi kvadrat s Marsom 1964. (sjetimo se da su šezdesete vrijeme konjunkcije Urana i Plutona u Djevici). To oslikava neke ozbiljne konflikte, ali i potrebu da živi i djeluje po svome, što rezultira u raskidu veza s roditeljima. To je i slika buntovnika u nastajanju...

Odmah zatim Pluton počinje raditi kvadrat na Sunce od kraja 1964. pa do ljeta 1966., kada se pridružuje i Uran, tako da imamo egzaktnu konjunkciju Urana i Plutona zajedno u kvadratu na natalno Sunce (proljeće-ljeto 1966.). Morrison tijekom ljeta 1965. upoznaje Raya Manzareka kojem se svide njegovi stihovi i odluče oformiti rock band. Uskoro vježbaju i stvaraju kao band, a do ljeta 1966. imaju redovne svirke u legendarnom klubu Whisky a Go Go i lokalno postaju prilično poznati. Tu ih primjećuje i vlasnik Electra recordsa, potpisuju ugovor i snimaju prvu ploču, i ostalo je legenda – već iduće 1968. postaju slavni u cijeloj zemlji sa 1. mjestom na top listama (Light my fire).

No i Sekundarne progresije su zanimljive. Spomenuli smo Mladi Mjesec koji je otvorio novi ciklus 1962. No MM je u Jarcu u 12. znaku/kući, a Mjesec početkom 1964. prelazi u Vodenjaka, znak Ascendenta. Tu prekida veze s roditeljima i odlazi u LA. Tijekom boravka Mjeseca u Vodenjaku nastaju Doorsi. Druga zanimljiva stvar je njegov progresivni Mars koji je retrogradan i ide unatrag prema konjunkciji s progresivnim (i natalnim) Uranom tako da oni formiraju konjunkciju. Budući da je retrogradni Mars veoma spor, gotovo stacionaran, ta se konjunkcija zapravo zadržava unutar istog stupnja čitav njegov odrasli život (tj. kroz njegove dvadesete godine), što još više naglašava njegovu buntovničku i neobuzdanu stranu koja se vidi i kroz natalnu konjunkciju Marsa i Urana .

A onda imamo i progresivnog Merkura koji je stacionaran i koji početkom 1966. kreće unatrag. Merkurova promjena smjera uvijek označava, čak doslovno, promjene smjera života, možda zbog promjene načina razmišljanja. Kod njega vlada i 5. znakom/kućom: kreativnost, zabava, igra, ljubavi... Konačno rock je mladim ljudima prije svega zabava, način da dođu do komada, a možda kasnije, ako uspiju, i karijera umjetnika... No u to je vrijeme Morrison započeo i vezu sa Pamelom Carson koja je trajala do kraja života.

Dakle vidimo i sa bazičnim suvremenim tehnikama kako je ovo razdoblje ključno za formiranje i karijeru Morrisona i Doorsa, te da postoji cijeli niz važnih tranzita i progresija koji su aktivni u tom kratkom razdoblju.

 

Do 1968. Doorsi postaju jedan od najpopularnijih bandova u SAD-u i to se vidi po tranzitu Neptuna preko MC, prvi put početkom 1968., pa sve do kraja 1969. To je očito i kreativan period inspiracije, popularnosti, ali se pojavljuju i sve veći problemi sa drogama i alkoholom, a onda i Morrisonove provokacije, sukobi s policijom (ubrzo još i Uran dolazi u kvadrat s Merkurom), jer Morrison voli provocirati opscenošću i pozivima na bunt, pa na neki način postaje "neprijatelj države broj 1" (dobro, možda ne "br.1", ali blizu...). To će kulminirati 1969. hapšenjem na koncertu u Miami-u i kasnijim parnicama i medijskim napadima, zbog čega im mnoge važnije dvorane otkazuju nastupe i zapravo neko vrijeme ni ne nastupaju uživo.

rnr04d Morrison Quad smrt bwUsput, taj incident na koncertu u Floridi desio se za konjunkcije tranzitnog Jupitera i Urana u kvadratu na natalni Merkur (u 12.), pa vidimo i negativnu stranu Jupitera i Urana: aroganciju, pretjerivanja, neobuzdanost... Morrison je tada zaista prelazio granice provokacija za ondašnje društvo (optužen je među ostalim za pokazivanje spolovila na sceni), iako bi se moglo reći kako je sve to radio (polu)svjesno kao umjetničko izražavanje provokacijom... Zanimljivo je kako se u filmu o Doorsima ta scena prikazuje kao trenutak kada ga duhovi njegovih šamanskih Indijanaca pomalo razočarano napuštaju, pa kao da nestaje ta energija opsjednutosti koja mu je davala snagu, inspiraciju i neobuzdanost. Iako su Doorsi snimili još dvije ploče (kad već nisu mogli nastupati), od kojih je zadnja po mnogima i ponajbolja, Morrison kao da se pomalo raspada pod pritiscima u tom razdoblju. Na zadnjem koncertu Doorsa, u prosincu 1970., imao je neku vrstu živčanog sloma na sceni gdje je nakon 2,3 pjesme počeo lupati mikrofonom o pod scene dok nije napravio rupu u podu, a zatim sjeo i odbio pjevati. Živčani slom...? Droge, alkohol...? Frustracija i rezignacija...? Ray Manzarek je izjavio kako mu se činilo da je tada sva psihička energiji napustila tijelo Jima Morrisona. Tada progresivni Mjesec radi svoj povratak, a onda i kvadrat s Plutonom, pa se aktivira na početku spomenuta "četvorka" (Pluton-Saturn-Mjesec-Čvor). Istovremeno "četvorka" u solarnom luku jedna za drugom već prelazi preko solarnog luka na Urana, a koja aktivni su i u trenutku smrti (egzaktnije, Saturn i Pluton na Urana). U stvari gotovo paralelno (malo ranije) imamo i luk MC-a i Jupitera u solarnom luku na spomenutu četvorku, tako da je dvostruko naglašena. Ovaj drugi luk kao da govori i o kulminaciji karijere jer zadnju ploču većina smatra i ponajboljom, dok onaj prvi luk na Urana govori o ogromnim frustracijama i lomovima (npr. Saturn, Pluton na Urana).

Morrison nakon dovršetka zadnje ploče odlazi u Pariz (ožujak 1971.) podosta rezigniran svime i po svemu sudeći s namjerom da se odmakne od svega i posveti pisanju. Navečer 3.7.1971. liježe u kadu, a Pamela ga ujutro nalazi mrtvog – navodno sa smiješkom na licu. Nedavni dokumentarac o njegovom pariškom životu govori kako je preminuo u nekom klubu i da je njegovo tijelo naknadno prenešeno u stan.

Osim gore spomenutih lukova u trenutku smrti imamo tranzitnu konjunkciju Jupitera i Neptuna u opoziciji sa tranzitnim Saturnom blizu osi MC-IC (iako ne sasvim egzaktno, ali još aktivno). To jesu spori generacijski aspekti, ali ih uzimam u obzir zbog ranije spomenute važnosti Saturna. Kontakti Saturna i Neptuna govore o rezignaciji i razočarenjima, a Jupiter bi možda govorio o dašku nade zbog preseljenja u Pariz. Saturnov se tranzit preko uglova često uzima kao bitne životne faze i zapravo vidimo kako je njegov život i karijera počeo prelaskom preko Vodenjaka (AC) i završio prelaskom preko IC-a.

Kao kuriozitet ću spomenuti kako je umro 3 tjedna prije pomrčine koja je zadnja u svojoj sarosovoj seriji. Kao da je kraj serije donijela i njegov kraj. A budući da je rođen za pomrčine koja pada na njegov natalni Pluton i čvor (prenatalna sunčeva pomrčina je na 8° Lava), vrlo blizu AC-DC osi, pomrčine su čimbenik koji doprinosi priči o njegovu kraju. Aktivna prethodna sunčeva pomrčina (u vrijeme smrti) pada na 6° Riba u kvadratu na Urana (suvr. vladar Vodenjaka). Spomenuta sunčeva pomrčina 3 tjedna kasnije pada na 28° Raka, no popratna Mjesečeva pada na 13° Vodenjaka, njegovu os Ascendenta. Vodenjak je važan i zbog jedne od gore spomenutih Čestica fatalnosti (koje ponekad nazivaju točkom smrti), no izvorno je točka nedaća ili nesreće i računa se :

Ac+Ma-Sa ili Ac+Sa-Ma

Obje padaju u Vodenjaka – jedna na 0Vo45, a druga na 24Vo55. Osim toga Vodenjak je i 8. znak od Čestice udesa, pa Saturn i Uran kao vladari nose tu težinu nedaća, fatalnosti, a onda možda i smrti.

Helenističke tehnike

Već sam kod Janis Joplin spomenuo metodu zodijačkog otpuštanja od Čestice udesa i duhova. Kod Morrisona možemo vidjeti kako otpuštanje (aphesis) od Čestice udesa (Fortune), koja je na 6° Raka, u srpnju 1968. po prvi put mijenja glavnog vladara tako da je idućih 19 godina aktivan Lav, a Sunce vladar razdoblja (ali i Jupiter koji je u Lavu), dok je prvih 19 mjeseci tog razdoblja Sunce i suvladar. Već smo rekli da The Doors tada postaju jedan od najpoznatijih bandova tog doba (Lav je 7. znak/kuća - javnost), ali i počinju problemi s alkoholom, drogama raznim Morrisonovim ekscesima i pretjerivanjima sve više dolaze u prvi plan (JU i Pl. su u Lavu). No i njegovo samopouzdanje je daleko veće, a onda vjerojatno i arogancija (još jedan Jupiter-Pluton-Lav motiv). U veljači 1970. podvladar postaje Merkur zbog Djevice, a Djevica je 8. kuća i znak. Vidimo da se aktivira 8. kuća, sa svim pritiscima koje proživljava, a pod tim razdobljem i umire.

Ako pogledamo Česticu duha (19° Djevice) vidim veoma sličnu situaciju kao kod Janis Joplin jer oboje imaju Duh u Djevici, a Ascendent je kod oboje u Vodenjaku. Tako da i kod Morrisona imamo prijelaz i glavnog razdoblja, i prvog podrazdoblja, u znak Škorpiona, što aktivira njegovog Marsa (a možda bi mogli reći i Plutona). Mars kao dvostruki vladar razdoblja je u trenutku smrti na 22° Vodenjaka, na stupnjevima prenatalne pomrčine i čestice fatalnosti! No ovdje sam si dao malo slobode jer ovaj Škorpionski period od 15 godina započinje zapravo 10-ak dana nakon njegove smrti, ali mi se čini kako možemo reći da već djeluje. Prethodnih 8 godina su zapravo u znaku Vage, a u trenutku smrti podrazdoblje je u znaku Riba s Jupiterom kao podvladarom, a tranzit Jupitera ima gotovo jedini egzaktni aspekt: u konjunkciji sa MC-om. Zapravo prethodnih 8 godina u razdoblju Vage opisuje i njegov cijeli odrasli život i karijeru. Zanimljivo da vrijeme od osnivanja do kraja Doorsa padaju u podrazdoblja Jarca i Vodenjaka: Jarac od 10.7.1966; Vodenjak od 27.9.1968; Ribe od 16.3.1971. A vidjeli smo kako Saturn u tranzitima bilježi to razdoblje od početaka Doorsa kada je u Vodenjaku (tj Ac-u) do Morrisonove smrti kada je na IC-u. Tako da ako bi analizirali detaljnije tranzite Saturna, vidjeli bi kako su oni u tom razdoblju važniji no što to izgleda bez činjenice da je Saturn kronokrator. No ovdje nam ni razdoblja ne daju sasvim jasnu sliku kao kod prethodnih primjera.

Izgleda da pomrčine igraju važnu ulogu, kako natalno tako i u vrijeme oko smrti. Kao da one stvaraju određene osjetljive stupnjeve koji onda reagiraju na vremenske indikatore. Morrison je umro neposredno prije sezone pomrčina (srpanj, kolovoz) koje imaju 2 sunčeve i jednu potpunu mjesečevu. Mjesečeva pada na 13° Vodenjaka (na Asc), dok sunčeve padaju na 28° Raka i 27° Lava (na Jupitera). Aktivne pomrčine prije same smrti (veljača) koje su još aktivne su sunčeva na 6° Riba (kvadrat Uran) i mjesečeva 20° Lava-Vodenjaka (na 22° Vod. pada i prenatalna mjesečeva, a na 24° čestica "smrti").

 

No ako me pitate koji je konkretni indikator smrti ovdje ne bih mogao dati pouzdan odgovor. U stvari, možda i nema odgovora na to pitanje. Čini mi se da tek kada pogledate sve tranzite i lukove koji se prethodno gomilaju čovjek može osjetiti kako se nešto u tom čovjeku prelomilo, i to čak godinu ili dvije prije same smrti. Možda se smrt mogla desiti i koji mjesec prije ili kasnije, ili možda sam trenutak nije potpuno odrediv. Ali zapravo tek iz analize zadnjih godina (a ne samo trenutka smrti) možemo naslutiti da se događa nešto fatalno i bitno. Sam trenutak smrti nam i ne govori mnogo bez prethodnog konteksta. Zato mi se čini Morrisonova smrt kao primjer "umiranja i prije smrti". Naravno uvijek postoje zanimljivi indikatori koje nisam spominjao, poput progresivnog Mjeseca u Biku točno u kvadratu na AC; ili luk Marsa točno na jednu od čestica fatalnosti, ili Neptun na poluzbroj Ma/Sa, itd. No ponovo naglašavam da ne znam bih li se ovdje usudio predviđati nešto toliko fatalno na temelju tih indikatora. Uvijek je lako naći astrološke indikatore naknadno, kada znamo što se desilo i tko je ta osoba. Sasvim je druga priča da smo gledali kartu prije no što se to desilo i kada ne znamo tko je ta osoba. 

Kada usporedimo s prethodnim primjerima gdje se pojavljuje (bar koristeći i neke helenističke tehnike) niz veoma posebnih indicija koje bi mogle upućivati čak i na fatalnosti poput smrti, kod Morrisona je to manje nešto očigledno. Stoga ćemo kod njega ostaviti priču o smrti pomalo otvorenom...

 

Nastavlja se...

 

 

 

il zod3w400    il zod2h400   il zod1w400