Možda se pitate tko je Agnetha Faltskog - ime na prvi pogled ne zvuči previše poznato, no ako vam kažem da je to ona plavokosa vokalna polovica grupe "Abba" možda ćete se prisjetiti o kome se radi...
Nedavno je na TV-u bio dokumentarni film, zapravo biografski, o životu i karijeri Agnethe Faltskog pod nazivom "Agnetha, Abba and After" koji je snimljen povodom njene nove ploče nakon dugo vremena, pa mi je privukla pažnju njena životna priča, podsjetilo na ovu pop grupu sedamdesetih, ali i mi je i privuklo pažnju na neke neobičnosti u njenom životu...
Osobno sam odrastao više na rokerskoj kulturi pa me njihova muzika i nije pretjerano zanimala, no sjećam se da su me još kao klinca fascinirali ti ženski vokali iz Abba-e posebno onaj Agnethin. Iako naizgled slični glasovi, Agnethin ipak odskače po boji, čistoći, pa i snazi tako da je mnogi smatraju glasom zbog kojeg je Abba poznata. O izgledu da ne govorim - plavokosa, plavooka nordijka koja kao da je iskočila iz švedskih erotskih filmova koji su sedamdesetih harali čak i u tadašnjoj Jugi. Možda to zvuči seksistički, ali seksualnost jest dio onoga na čemu je Abba izgradila planetarnu slavu (kao oustalom i većina drugih estradnih zvijezda).
No ono što nisam znao da je Abba u svojim najboljim godinama (krajem sedamdesetih) bila druga ili treća skupina po prodaji nosača zvuka (razni izvori daju razne podatke), a i danas ulaze među desetak najprodavanijih izvođača svih vremena sa prodanih preko 200 milijuna, dakle u rangu Beatlesa, Presleya, Madonne ili M. Jacksona. Osim toga Abba živi i nakon Abbe: u 90-im se pojavila serija obrada njihovih pjesama. 1999. je postavljen mjuzikl "Mamma Mia" a onda 2008. i muzički film istog naslova. Iako je film sa prilično jakom glumačkom postavom, nije baš dobio pretjerane pohvale kritike, no komercijalno je bio više no uspješan (čak navadno razmišljaju o "Mamma Mia 2"). Sve to je dovoljno intrigantno da zavirim u biografiju i ,naravno, horoskop. Trebalo bi pogledati i ostale članove Abbe, no jedino za Agnethu postoje pouzdani podaci o vremenu rođenja, a nekako mi je u ovom trenutku i najinteresantnija.
Život
Agnetha Faltskog je rođena 5.4.1950. u 12:35 u Jankopingu, Švedska (57Sj47; 14Ist11). Njen glas i interes za pjevanje se pojavljuje veoma rano: već kao dijete je primijećena, da bi već sa 15 godina napustila školu i zaposlila se da bi noćima mogla nastupati sa lokalnim bendom. Primjećuju neki švedski producenti zbog prekrasnog glasa, a sa 17 već snima svoj prvi singl (koji u Švedskoj dolazi na 1. mjesto top lista) i tu već počinje njena ozbiljnija karijera. Ono što je zanimljivo jest da ona ne samo da ima fascinantan glas već i da sklada, tako da na svojim prvim solo pločama ima mnoštvo njenih vlastitih pjesama. Tu negdje upoznaje Björn Ulvaeusa, također mladog pop muzičara u usponu i već 1971. oni se žene. Pomalo neobično za mladu estradnu zvijezdu da se tako rano oženi... Njih dvoje prijateljuje sa drugim muzičkim parom Benny Anderssonom i Anni-Frid Lyngstad, ali još ni ne razmišljaju o zajedničkom radu. Izgleda kako se nekako spontano desilo da su počeli razmišljati o zajedničkom snimanju što je u konačnici dovelo do formiranje Abbe i njihovih prvih ploča...
1974. pobjeđuju na Euroviziji sa pjesmom "Waterloo" i polagano se glas o Abbi širi svijetom. No prava Abbamanija počinje negdje početkom 1977. kada kreću na prvu veliku turneju, da bi otkrili kako su u Australiji nevjerojatno popularni i nakon toga zapravo slijedi vrhunac njihove popularnosti. Abba već neko vrijeme proizvodi hit za hitom (autori su muški dio Abbe), a nakon ove turneje njihov uspjeh postaje planetaran.
No, početkom 1979. Faltskog i Ulveus se rastaju, ali Abba opstaje te i dalje izbacuje hitove i poče. No očito je ta rastavo nekako naznačila početak kraja. Negdje 1982 imaju zadnja pojavljivanja u javnosti i Abba se nekako tiho rastaje - ne znam da li je uopće bilo službene objave prestanka rada. Kao što su nekako spontano i počeli tako su se i razišli nekako tiho. No dobro, ne baš tiho jer su tabloidi po običaju svašta pisali... Još se godinama spekuliralo hoće li nastaviti s radom...
Natrag na Agnethu. Prva zanimljivost je to da je ona već kao tinejđerica na svojim solo projektima bila i kompozitor, no u vrijeme Abbe nije ništa pisala - fokusirala se na ulogu samo pjevačice. I sama je potvrdila kako su Bjorn i Benny stalno nagovarali Agnethu da piše pjesme, ali ona zbog nečega nije htjela. Pomalo neobično – s jedne strane rani poriv za stvaranjem, a s druge svojevrsno povlačenje. Druga zanimljivost je u tome da je Agnetha zapravo prilično privatna i povučena osoba. Čak je često imala problema prije izlaska na scenu sa tremom, strahovima i sl. Očito je više voljela studijska snimanja od scene i publike. Uvijek se smatralo kako je ona povučenija i sramežljivija od Anni-Frid, no definitivno je imala glas koji je to nadoknađivao. U kasnijoj solo karijeri je malo, a u nekim periodima uopće nije nastupala, pa čak ni promovirala u medijima svoje ploče. To je ozbiljan problem za nekog tko živi od scene i pop muzike. Očito je kako je pretjerana popularnost za nju bio sve veći teret - možda je to i razlog razilaženja Abbe.
Horoskop
I upravo nas to dovodi konačno i do horoskopa. Vidimo kako je Agnetha Ovan sa podznakom Lava tako da je Sunce u Ovnu egzaltirano, u IX kući. Ovo bi izgledalo kao ekstrovertna strana, život na sceni, međunarodna slava ... S druge strane Pluton je točno na stupnju Ascedenta, a Mjesec je u Škorpionu u IV kući. Ovo, s druge strane, liči na ekstremno privatnu emotivnu osobu koja preferira život u pozadini, pa čak i manipulaciju iz pozadine. I tu već vidimo polarnost koja ju prati cijeli život. Usput, mislim da još uvijek živi na vlastitom otočiću u blizini Štokholma - to je gotovo ideal za one koji vole privatnost.
Škorpionsko-plutonski-marsovski karakter se vidi i u tome kako je britko znala odgovarati medijima. Naprimjer kada su je 1977. u Australiji pitali da li je istina da ima najseksi stražnjicu ona im je odgovorila "kako ja to mogu reći... pa je je ne vidim". A kad je pročitala naslov u tabloidima da je njena stražnjica zasjenila cijeli šou komentirala je: "pa zar u Australiji nema stražnjica?!". No istovremeno se (po vlastitim riječima) odlučila malo poigrati s tom opsesijom njenom stražnjicom, pa se na dokumentarcu s te turneje vidi kako svaki put kada ne pjeva pred mikrofonom okreće leđima publici i onako zamamno u trikou njiše tom istom pozadinom. Tako igra Škorpion ili Pluton...
No ova polarnost ima još nekoliko oblika: dominantna konfiguracija sa egzaktnim aspektima pokazuje gotovo egzaktnu opoziciju Neptuna i trigon Plutona (na AC-u) spram Sunca. Opet vidimo Neptunovsku potrebu za eskapizmom i povlačenjem (ali i muzikom), a s druge strane Plutonovsku (lavovsku) potrebu za kontrolom i dominacijom.
Pa onda, kod nje vidimo i konjunkciju (skoro egzaktnu) Venere i Jupitera (u Vodenjaku), a s druge strane Saturna i Marsa (oba retrogradni) u Djevici, doduše ne u aspektu, ali u istom znaku. Dakle dva malefika u istom znaku (Djevici) koji "ne vide", tj. ne aspektiraju, dva benefika u istom znaku (Vodenjaku). Imao sam u privatnoj praksu nekoliko sličnih slučajeva i to su zaista ekstremna stanja: Venera i Jupiter mogu biti ekstremno pozitivni, veseli i hiperaktivni; dok Mars i Saturn mogu osobu već sljedeći trenutak baciti u depresiju, negativnosti, pesimizam i najmračnije misli. Dodamo li tome Mjesec u Škorpionu i Pluton na AC-u možemo tek početi nazirati svu kompliciranost i vjerojatno nepredvidivost njenih emocionalnih stanja, a možda i doza autodestrukcije. Pa ipak, kada se Venera i Jupiter u Vodenjaku nasmiju to je vjerojatno najljepši osmjeh na svijetu. To se vidi u snimkama intervjua gdje je uvijek saturnovski ozbiljna i suzdržana, da bi tek povremeno bljesnuo osmjeh koji svakog rastopi...
Venera (i Jupiter) su u kvadratu na Mjeseca u Škorpionu i to sam često viđao u praksi kako žene s kvadratom Mjeseca i Venere imaju problema sa svojim ženskim identitetom - čak i kada su veoma lijepe i uspješne poput Agnethe stalno sumnjaju, ili preispituju, ili su nesigurne oko svoje ženstvenosti, ili su u raskolu između seksualnosti i ideje klasične žene-majke... To je, usput rečeno, po mnogima dio i identiteta Abbe, jer su oni s jedne strane izrazito erotizirani (dvije prekrasne žene koje pjevaju stalno u nekakvim pripijenim kostimima ili kratkim hlačicama i dolaze iz Švedske poznate po liberalnim stavovima oko seksualnosti). S druge strane su opet konzervativni jer su to dva para - Agnetha i Bjorn su u braku od svojih dvadesetih, imaju djecu i sl. - a pjevaju vesele pjesmuljke koje nemaju nikakve aktivističke ili političke konotacije. Klasični obiteljski biznis. Kod Agnethe je možda i najizrazitija ta podvojenost između majke i seks simbola... Usput rečeno, Abba je stvorila reputaciju na tzv. "break up songs" tj. pjesmama o prekidima. I zapravo je neobično kako su priče o prekidima izvodili na nekako veseli i lepršavi način. To mi također nekako oslikava ovu dvojnost u Agnethinoj karti.
Saturn je naglašeniji no što izgleda na prvi pogled - on je neaspektiran i time izdvojen, a nalazi se u Djevici pri čemu je Merkur (vladar) u egzaktnoj konjunkciji sa MC-om. Možda takav Saturn u II kući opisuje talente i njenu snagu, a ne nedostatke i blokade koje se automatski pripisuju Saturnu. Još od Helenističkih vremena se kombinacije Saturna i Merkura koriste za označavanje sluha, pa onda i muzike. Saturn u kući Merkura to lijepo oslikava, dok Merkur točno na MC-u, u Ovnu, opisuje tu čistoću i snagu (najčešći atributi u opisu Agnethinog glasa). No i taj Merkur je neaspetiran, pa Merkur i Saturn postaju izdvojeni i na neki način najistaknutiji, pa možda odatle i opisuju njen iznimni vokalni talenat ali i uspješnu karijeru. Usput, vjerojatno bi svaki astrolog sa TV linije proglasio ovakvu osobu nesposobnom za zaradu (zbog 2 malefika u 2. kući), pa ipak, ako s čime nije imala problema, to je bio novac - od tinejđerskih dana je odlično zarađivala od muzike, s Abbom se obogatila, a i nakon Abbe je imala solidnu karijeru. Ponekad treba malo detaljnije proanalizirati.
A Mars je kod nje još i retrogradan (a on je vladar i Sunca i Mjeseca) u Djevici, možda odatle njen perfekcionizam i težnja za savršenstvom... To je čak interesantnije u progresijama jer upravo negdje na vrhuncu njene karijere je stacionaran tako da gotovo dvadesetak (i više) godina stoji na istom stupnju...
Tranziti i progresije
Zanimljivo je pogledati i vremensku sliku... Ovdje nemamo vremena za detaljniju analizu cijelog života, ali možemo pogledati to vrijeme početkom 1977. kada Abba dolazi na svoje vrhunce svojom prvom velikom svjetskom turnejom.
Prvo možemo vidjeti da na samom početku 1977. Agnetha ima progresivni Pun Mjesec, dakle početak faze manifestacije svega onog što su gradili prethodnih 2-3 godine. Tranzitni Neptun u Strijelcu ulazi u trigon sa Suncem, te Ascendentom i Plutonom (formira veliki trigon) što svakako doprinosi medijskoj pažnji i privlačnosti. Pluton ulazi u opoziciju sa Suncem (i aktivan je do kraja 1978) što možda oslikava tu moć koju daje slava te međunarodnu popularnost (Sunce u IX). No vidjeti ćemo kako se u to vrijeme i nešto prelama i mijenja u Agnethi (Pluton na Sunce) jer se urušava njen odnos s mužem, da bi se već krajem 78 razdvojili. Te 1977. je i Saturn na Asc, što oslikava ogromne pritiske, jer ni oni sami nisu očekivali baš toliku euforiju oko njih. Saturn i Pluton možda ipak govore o onom dijelu Agnethe koji baš i nije presretan tolikim pritiscima slave. Ako tome dodamo da je u prosincu 1977. rodila sina (2. dijete) mogli bi reći da se dosta toga u Agnethi polako mijenja - iz dokumentarca se da naslutiti kako je ona htjela više vremena provoditi sa djecom, dok su izgleda muški u bandu forsirali prilike koje im donosi popularnost...
Zanimljivo je kako već iduće godine (1978) progresivni Mars i Merkur mijenjaju smjer (gotovo u isto vrijeme), dakle u to vrijeme su stacionarni. Posebno promjena smjera progresivnog Merkura ukazuje na promjene u svjetonazoru koje tada nastaju i pomalo se skupljaju, da bi se u pravom smislu iskazali tek 1981. kada zapravo Abba pomalo nestaje. 1981. godine B.Ulveus (njen bivši) ponovo se oženio, Anni-Frid i Anderson se pak rastaju, a takva atmosfera rastakanja vjerojatno je sve teža za Agnethu. Snimanje njihove zadnje ploče je također dosta mučno u takvim okolnostima. Tada Pluton (81-82) dolazi do IC-a tj. do opozicije na njenog Merkura točno na MC-u. Još i progresivno Sunce kvadrira Pluton. K tome tranzitni Neptun kvadrira Marsa (konfuzije , neodlučnosti), dok Uran kvadrira Veneru i Jupitera (raskidi i nove mogućnosti, a možda i arogancija). Ovo drugo pojačava i progresija Venere u kvadratu na natalnog Urana. Očita je slika velikih raskida (Uran), no možda i oslobađanja u individualnom smislu... Zanimljivo je kako su te godine vrhunca (77-80) zapravo i začetak raspada jer nekako sve ukazuje (bar kod Agnethe) na radikalne promjene već tu oko 1977-78 godine.
Mogli bi reći još mnogo toga u analizi prognoza, no pogledajte sami npr. progresivne lunarne faze koje školski oslikavaju njene životne faze. Ili u natalnoj analizi u kojoj vidimo prenatalnu lunaciju koja je ujedno pomrčina (Mjeseca u njenom slučaju) što je jedan od klasičnih indikatora eminentnosti - još pada vrlo blizu osi njene natalne opozicije Sunca i Neptuna. I mislim kako takva konfiguracija ukazuje na važnost tranzita na čvorove u njenom životu, o čemu ovdje nisam detaljnije pisao. Pa onda tu je Čestica udesa (Fortuna) u Ribama koja naglašava te muzičko-eskapističke momente.
Zanimljiv je i njen život nakon Abbe: ona je relativno uspješna sa solo projektima, ali sve manje ili gotovo uopće ne nastupa, da bi se u devedesetim potpuno povukla iz javnosti. Imala je jedan kratkotrajan brak (91-93) i poslije se nije udavala. Tek se 2004 pojavila sa novom pločom, ali ni tada ne izlazi previše u javnost čak ni ne promovira u medijima svoju ploču. I onda je 2013. ponovo izdala ploču, sada već sa 64 godina, pa je tim povodom napravljen i gore spomenuti dokumentarac. Neko bi rekao da se ponaša kao neka diva, no možda je to ipak njena privatnost i suzdržanost koja postala važnija od slave; dok je snimanje muzike taj unutarnji poriv koji više ne treba pratiti koncertiranje i inervjui...
U svakom slučaju je neobično vidjeti nekoga sa tako planetarnom popularnošću da je istovremeno toliko suzdržana i toliko privatna, da ne kažem zatvorena osoba... Kao da se oduvijek željela baviti muzikom, ali nije željela biti na sceni i nije voljela taj medijski dio popularnosti.
Ostatak analize prepuštam vama...