Pišući tekst o tranzitima za zadnji broj Merkura koristio sam primjer poznatog filmskog režisera Sama Packinpaha koji je umro točno prije trideset godina (28.12.1984). Pa budući da je poznat po svom burnom životu i karakteru vrijedi baciti pogled na njegov jednako zanimljiv horoskop. Umjesto o izborima radije ću o Peckinpahu...:-)
Sam Packinpah (David Samuel "Sam" Peckinpah) rođen je 21.2.1984., u 14:15 u Fresnu, Kaliforniji (36n45, 119w46). Poznat je po svojem burnom, povremeno nasilnom karakteru, a njegovi najpoznatiji filmovi su postali poznati upravo po slikovitim i intenzivnim prikazima nasilja, što je u to doba bilo veoma netipično za holivudske filmove. Njegov najpoznatiji film "Wild Bunch" (Divlja horda) se redovno nalazi u vrhovima lista najboljih filmova svih vremena. No i njegov privatni život je prepun strastvenih ljubavnih avantura, burnih brakova, alkohola i droga, svađa sa producentima ili suradnicima. Nekoliko je puta dospijevao na holywoodske crne liste, a u konačnici je i umro od posljedica droga, alkohola te intenzivnog i stresnog življenja. No usprkos svom karakteru, kroz život je imao i stalnu podršku i prijateljstvo mnogih ljudi koji su mu ostali vjerni usprkos svim njegovim ispadima. Ti usponi i padovi su upravo interesantni i za našu astrološku analizu. Umro je 28.12.1984. od srčanog udara nakon višegodišnjih problema sa srcem, vjerojatno posljedica burnog života.
Ako pogledamo natalnu kartu vidjeti ćemo veoma zanimljive osnovne elemente: Sunce je u Ribama, a podznak u Raku. Ovo više liči na senzibilnu i nježnu narav nego li buran pa i agresivan karakter po kojem je poznat. Još su k tome Mjesec i Venera u konjunkciji (u Vodenjaku) u opoziciji s Neptunom. Već nam ovo govori o iznimno osjetljivoj, ali i imaginativnoj osobnosti. Često se zaboravlja kada se govori o Peckinpahu kao režiseru da je on zapravo prvih desetak godina stvorio reputaciju kao scenarist, a priča (tj. scenarij) je u njegovim filmovima uvijek najvažnija. To nas već usmjerava na motiv intelektualne naravi (Mjesec, Venera, Merkur u zračnom Vodenjaku) u kombinacije sa snažnom maštom, imaginacijom, ali i ogromnoj osjetljivosti ili emotivnosti. Ovdje vidimo i prvi konflikt kojeg bi mogli opisati kao sukob zraka i vode, sukob intelekta i osjećaja. Vodeni planeti Mjesec i Venera (još u opoziciji s Neptunom) naglašavaju "vodene" motiva, a opet nalaze se u zračnom znaku; Sunce je u vodenim Ribama, a Mjesec u zračnom Vodenjaku...
S druge strane vidimo opoziciju Marsa i Saturna. Ovaj aspekt ima često neopravdanu reputaciju "najgroznijeg" aspekta što uopće ne mora biti točno. To je relativni čest aspekt kod ljudi i znam mnogo ljudi koji ga imaju i koji nemaju nikakve "grozne" stvari u životu. No kod njega taj aspekt ima više specifičnosti koje naglašavaju možda baš negativniju stranu. Prvo, nalaze se u fiksnim znakovima koje naglašavaju tvrđu i beskompromisnu stranu tih planeta: Mars je u Biku u izgonu i donosi ogromnu tvrdoglavost i upornost, a Saturn je u vodenom Škorpionu također sa određenom emocionalnom tvrdoćom, pa i zatvorenošću. Oba su u elementima u kojima se ne osjećaju najbolje. Još je Saturn stacionaran i time još intenzivniji, dok je vladar Saturna, Mars, u opoziciji na samog Saturna pa se naglašava njihov težak konflikt. Sam Saturn vlada četirima planetima, ali je i ono što se zove krajnji dispozitor jer vlada zapravo svim planetima (u prvom ili drugom koraku). Iz svega toga možemo naslutiti kako se radi o vrlo naglašenoj i ne baš ugodnoj opoziciji. U kombinaciji sa naglašenim vodenim čimbenicima koji daju veliku osjetljivost mogu se naslutiti ogromne frustracije koje mogu imati eksplozivne izražaje.
Ta opozicija Marsa i Saturna ima trigon/sekstil na Plutona koji je u znaku Ascendenta i time veoma naglašen centralni utjecaj (ugaoni Pluton). Dakle frustracija iz opozicije se često izražava kroz provale bijesa, (auto) destrukciju i intenzivne emocije, ali i kroz opsesivnu kontrolu (on se cijeli život borio za režisersku slobodu spram producentske kontrole). Na drugoj strani je također trigon/sekstil Jupitera što upućuje na mogućnost pretjerivanja i ekstreme svake vrste. Planeti koji rade trigon/sekstil na planete u opoziciji redovno funkcioniraju kao lakši izražaj napetosti koje nosi opozicija – ovdje imamo dva planeta, Pluton i Jupiter. Ta četiri planeta (Ma-Sa-Ju-Pl) sačinjava konfiguraciju "magične kutije" (2 opozicije u sekstilu jedna na drugu) koja općenito govori o ogromnim napetostima iznutra, koje izvana izgledaju sasvim drugačije. Vanjski oblik toj kutiji daju trigoni i sekstili Mars-Pluton-Saturn-Jupiter: ogromna ustrajnost i borbenost (Saturn, Mars) usmjerena velikim projektima (Jupiter, Pluton). Iznutra su dvije opozicije koje pokreću stvari: Mars-Saturn (frustracije, grubost) te Jupiter-Pluton (ekstremna stanja, pretjerivanja, megalomanija). No mislim da je od svih njih Pluton daleko naglašeniji jer je na uglu. Osim toga on je i u konjunkciji sa Česticom Udesa (točka fortune) koja je također u Raku, pa ako Česticu udesa shvatimo kao lunarni ascendent vidimo kako je taj Pluton dvostruko naglašen – na uglu je natalno i u odnosu na Česticu. Usput, zanimljivo je kako V.Valent pridaje veliku važnost 11. kući od Čestice udesa koju zove "mjesto stjecanja" i smatra kako ima veze s načinom na koji stječemo ili čak zarađujemo za život. Mars na tom mjestu bi upućivao na nešto poput vojske i ratova, a nema sumnje da je Packinpah stjecao i zarađivao od nasilja, ratnih, kaubojskih i akcijskih filmova. K tome bi mogli spomenuti da je Pluton i na poluzbroju Sunca i Mjeseca pa se kristalizira kao jedan od najvažnijih planeta – a nema sumnje da je njegov život obilježen burnim intenzivnim životom, nasiljem i autodestrukcijom. Neki njegovi bliski prijatelji i suradnici kažu za njega, iako nikad nije dijagnosticirano, da je zapravo bio paranoidni šizofrenik. Posebice zadnjih desetak godina je bio u konstantnoj paranoji da ga proganjaju – sve to je vjerojatno pojačano konzumacijom kokaina. Doduše, kako netko reče, ako je netko paranoidan to ne znači da ga netko stvarno ne proganja. A Peckinpaha zaista jesu proganjali i mrzili mnogi, posebno šefovi studija. Spomenuti Plutonovski čimbenici i konfiguracije itekako naznačuju tako nešto.
Opozicija Mars-Saturn čini Veliki križ sa opozicijom Mjesec,Venera-Neptun, Čvor. U striktnom smislu možda bismo mogli govoriti o T-kvadratu, a ne o Velikom križu, jer je Neptun pomalo van orbisa u odnosu na Marsa i Saturna (premda u slučaju konfiguracija mislim da možemo proširiti taj orbis zbog prijenosa utjecaja). Ako to gledamo kao T-kvadrat sa Mjesecom i Venerom kao fokusnim točkama vidimo još jednu posebnost: vladari T-kvadrata su također kružno povezani. Venera (i Mjesec) imaju Saturna kao tradicionalnog vladara; Saturn je u Škorpionu u marsovom znaku; a Mars je u Biku u Venerinom znaku, a Venera zatvara krug vladara opet u saturnovom znaku. Kao da je napetost među njima dvostruko povezana (i pojačana), te na neki način nema izlaza osim djelomično preko spomenutih Plutona i Jupitera za opoziciju Ma-Sa, ali ne i za Veneru (i Mjeseca).
Zato Venera i Mjesec, koji su još k tome u 8. kući fatalnosti, nemaju izravan izražaj ili mogućnost razrješenja, pa su emocionalni problemi i odnosi s ženama motiv cijelog njegovog života. Osma kuća je kuća fatalnosti, događaji nad kojima nemamo upliva koji su redovno povezani i sa teškim potisnutim iskustvima iz rane mladosti. No isto tako 8. kuća je i kuća strasti, vezanja s drugima. To se najbolje vidi kroz Peckinpahove brakove i veze koji su veoma burni – naprimjer sa meksičkom glumicom Begona Palacios se tri puta ženio (i rastajao), a četveromjesečni brak sa Joie Gould izgleda da ga je zauvijek gurnuo preko ruba. Seks, strast, nasilje, destrukcija i nepredvidivost se mogu lijepo vidjeti iz te konfiguracije Venera i Mjeseca (u Vodenjaku) u 8. kući kao fokusu T-kvadrata (tj Velikog križa). Još su u fazi zalaska (15 st. od Sunca) pa su time još intenzivnije naglašeni. Ženski planeti Mjesec i Venera redovno imaju problema sa emocionalnom intimom u zračnim znakovima, a opet zbog 8. kuće imaju veliku potrebu za dubokim vezivanjem, dok njihova opozicija s Neptunom unosi ili idealiziranje, ili svojevrsno utapanje u bliskosti, no kod njega puno češće kaos (i alkohol). Tim više što je blizak i kvadrat Saturna (na Mj,Ve) koji donosi razočarenja ili hladnoću (pa i grubost), dok kvadrat Marsa potpiruje strasti. Sve to stvara burne konflikte po pitanju emocija, odnosa i bliskosti. Ako pridodamo da je i Mjesečev čvor dio te konfiguracije jasno je kako je pitanje vezanja, intime i pripadanja, naspram slobode i neobuzdanosti jedan od glavnih motiva njegova života. I čovjek se ne može ne zapitati nema li to veze s odnosom s majkom o čemu nažalost nemam previše informacija. Ali motivi 8. kuće (i Čvorova) govore i o grupnom radu (jer snimanje filma je cijeli pogon gdje je režiser direktor/director), i mnogi su, posebice glumci, pričali o njegovim često provokativnim tehnikama manipulacije glumaca kada je iz njih trebao izvući određene emocije. S druge strane poznate su njegove svađe s producentima po pitanju kontrole procesa snimanja filmova.
No ipak bi mogli reći kako Mars-Saturn te Mjesec,Venera-Neptun tvore veliki fiksni križ koji dobro opisuju njegov karakter i život. Mnogi govore o Peckinpahu kao čovjeku sa dva lica: jedno je taj bijesni, nasilni karakter pun destrukcije (Mars-Saturn, + Pluton). S druge strane je romantik i idealist i nježna duša vjerna prijateljima, prepuna imaginacije i osjećajnosti (Mjesec, Venera opozicija Neptun +Ribe, Rak). I to je čak čest motiv i njegovih filmova: surovi, pa i nasilni ljudi, u kojima tinja neki idealizam i suosjećajnost, pa su se u stanju čak i žrtvovati za druge ili za neke ideje. Mnogi ljudi s kojima je surađivao bili su mu bliski prijatelji do kraja života usprkos njegovim ponekad nepodnošljivim ispadima. Oni govore o toj drugoj, nježnoj, strani Sama Packinpaha, a ne samo o demonima koji bi ga obuzimali.
Tu je i Jupiter kojeg sam spomenuo ranije kao dio konfiguracije magične kutije. No on je uz Plutona jedini planet u ugaonim znacima (7. kuća). Helenističkim tehnikama on je izuzetno naglašen: dnevni planet u dnevnom horoskopu, na istoj hemisferi kao i Sunce, ima jutarnji izlazak. Osim toga, budući da Mjesec kao domicilni vladar Ascendenta ne aspektira (ne vidi) sam Ac, tada Jupiter kao vladar uzvišenja (egzaltacije) Ascendenta preuzima funkciju vladara Ac-a. Jupiter znači velike, ambiciozna projekte (pogotovo u Jarcu), a to pojačava i opozicija s Plutonom (pa i trigon s Marsom i sekstil s Saturnom). Biti režiser znači upravljati ogromnim pogonom snimanja svakog filma i zahtjeva veliku viziju i disciplinu (Jupiter je u Jarcu). Jupiter je i simbol društvenog statusa i zna se da su Peckinpahu itekako bilo važno da njegova djela budu uspješna i priznata. No Jupiter je i planet pretjerivanja, sa Plutonom (a i Marsom) to su velika pretjerivanja, od velikodušnosti do rastrošnosti (jedan od glavnih konflikata s producentima je bio taj što je redovno produljivao rokove snimanja i gotovo uvijek trošio mnogo više od zadanih buđeta). Jupiter je i brzina u smislu hiperaktivnosti, a Peckinpah je bio čovjek koji nije mogao mirovati i teško je podnosio kada nije imao posla. Neki njegovi suradnici kažu da je najbolji način da što brže završi rad na filmu jest da mu se ponudi novi projekt. Ako tome dodamo da je Jupiter na poluzbroju Marsa i Urana tada možemo još pojačati spomenute tvrdnje. Osim toga Jupiter je u 7. znaku-kući i vidjeti ćemo kako su mnoge njegove krize povezane s brakovima, partnerima i sličnim.
Mnoge od spomenutih karakteristika se još više naglašavaju neaspektiranim Uranom. Taj Uran još više ističe buntovniče crte, nepredvidivost, posebnost, ali isto tako i svadljivost, povremenu neuračunljivost i iracionalnost (Još su i 3 planeta u Vodenjaku)... No Uran je u vodenom znaku pa se naglašava onaj početni konflikt mišljenja i emocija. Neaspektirani planeti jako utječu na profesiju i vidjeti ćemo kako ključni tranziti Urana bilježe i ključne trenutke njegove karijere. Osim toga smještaj u 9. kući govori o poslu u vezi medija, televizije, filma i sl.
Od ostalih stvari u natalnoj karti mogli bi još spomenuti i neaspektirano Sunce koja dodaje dozu dramatike ili potrebu da se iskaže, da bude u centru pažnje (bez obzira što je u Ribama). A već sam spomenuo kako su tranziti na neaspektirani planet ili tranzit neaspektiranog planeta uvijek bitni.
Ili Saturn koji aspektira točku Ovna i pridonosi javnoj percepciji Peckinpaha kao grubijana ili surovog čovjeka. Taj Saturn je i na poluzbroju Venere/Marsa pa još jednom vidimo konflikt strasti s jedne, te hladnoće ili kontrole (partnera) s druge strane.
Možemo vidjeti i prenatalnu lunaciju koja je ujedno i prenatalna pomrčina (19Lava) koja se nalazi na osi opozicije Neptun-Venera, Mjesec – nemojmo zaboraviti da su alkohol i droge stalno prisutni kao ključni čimbenik njegova ponašanja, a zapravo i njegove smrti.
Mogli bismo sada ići dalje u još detaljniju analizu svakog od ovih planeta, ali nam je ovo za sada dovoljno za opću sliku osobe i glavne motive života.
Uočimo kako je većina planeta višestruko naglašena i to je ono što horoskop čini značajnim. Nisam analizirao, naprimjer, samo opoziciju Marsa i Saturna i pripisao joj najgore kombinacije već tek u kontekstu više ostalih čimbenika zaključio kako bi mogla biti prilično nezgodna i važna. Drugim riječima tek kada vidimo više čimbenika koji upućuju na slične motive možemo pouzdanije donositi zaključke.
Kod ovakvih ljudi se čovjek često zapita gdje završava stvarnost a počinje mašta – čak je i on sam navodno izjavio kako je snimanje filmova za njega stvarnost, a stvarnost između filmova je nešto u čemu se nije najbolje snalazio. To se još bolje vidi kada analiziramo horoskop u vremenu.
Ovo je tek mala ilustracija natalne analize dok ću vremensku analizu objaviti zajedno sa cijelim tekstom o tranzitima (iz Merkura broj 64)....