Kakve su koristi od pojedinačne analize nekog događaja? Možemo li uopće govoriti o pojedinačnim događajima ili o serijama događaja koje sačinjavaju cjelinu? Koliko često analiziramo nečiji čitav život, a ne samo poneki izdvojeni događaj iz života?
Mi astrolozi volimo analizirati pojedinačne događaje pomoću astrologije i gledati što u tom trenutku rade planeti. Nešto nam se desi, dobro ili loše, i odmah analiziramo tranzite, progresije, lukove i sve moguće stvari na nebu. Ili uzmemo živote poznatih i gledamo kad su doživjeli neki uspjeh ili neuspjeh, ili kad su se oženili, kad su bili bolesni ili imali neku nezgodu i sl. I to je dobar način vježbanja ili učenja astrologije i astrološke simbolike. I sam to često radim pogotovo u ovim kratkim blogovima, ili kad nemam vremena ili prostora za ulaženje u detalje neke problematike.
Problem nastane kada počnemo misliti da su ti izdvojeni pojedinačni događaji nekako zapisani i objektivno stvarni, pa pretpostavljamo da neke jednostavne astrološke kombinacije uvijek stvaraju određene konkretne manifestacije u obliku događaja. Netko sa tranzitom Saturna doživi neki težak događaj, a onda priučeni astrolozi olako svaki put kad vide sličan tranzit sugeriraju iste događaje. Recimo, imao sam klijenta sa natalnim Saturnom u 12. kući i kako mu je tranzit Saturna ušao u 12 kuću čovjek završi u zatvoru. Školski primjer. I svi će reći : aha, pa da, 12 kuća su zatvori, sa Saturnom još gore... No ja ću reći da za svaki takav primjer mogu istog trena izvući 30, 50 primjera gdje ljudi s istim kombinacijama tranzita nisu završili u zatvoru ili bolnici... Takve primjere često zaboravljamo...
Svatko tko malo detaljnije proanalizira više (stotina) horoskopa zna da stvari ne funkcioniraju baš tako jednostavno. Osobno često dobivam klijente koji su čak uplašeni onime što im je netko tako "usput" nešto rekao što je izvukao iz konteksta - obično pročitavši u nekoj astrološkoj početnici. Pogotovo ako su malo previše čitali Mileta Dupora... :-)
U takvom pristupu postoji prikrivena pretpostavka kako su sami pojedinačni događaji negdje "zapisani" i kako je to samo pitanje tehnike pomoću koje možemo "pročitati" događaje. To su još ostaci zapravo (pseudo) empirističkog razmišljanja koje pretpostavlja da pojedinačnosti "objektivno" postoje (pa i u budućnosti) i da preko njih možemo doći do općeg. A čak je i u filozofiji znanosti takvo razmišljanje u dobroj mjeri prevaziđeno. Čini mi se da stvari funkcioniraju upravo obrnuto: možemo prepoznati počela, procese, dok način njihove konkretne manifestacije kao pojedinačnih događaja ostaje nepredvidiv i u sferi mogućeg, ili bolje rečeno u sferi više ili manje vjerojatnog.
Ta veza znanstveno-empiričkog principa koji se poziva na prirodne zakonitost je problem mnogih društvenih znanosti jer pretpostavlja znanstveni determinizam koji je zapravo utemeljen na prirodnim zakonima. I dok u prirodnim znanostima do određenog stupnja i funkcionira, u područjima koja se bave čovjekom postaju u najmanju ruku problematična jer je još uvijek fenomen čovjeka i svijesti prilično neodređen ili čak nepostojeći u kontekstu takvog modela iz prirodnih znanosti.
Dakle, kada gledamo nečiji život kao skup izdvojenih pojedinačnih događaja (brak, bolesti, djeca, obitelj, uspjeh na poslu i sl) vrlo nam lako izmakne cjelina čovjekova života. A upravo nam ta cjelina daje kontekst za procjenu mogućnosti pojedinačnih događaja, ali i za mogućnost da čovjek donese odluku i modificira način na koji se pojedini događaj manifestira (a da je još uvijek u granicama astrološke simbolike tj. univerzalnih procesa).
Analogno tome je primjer medicine gdje zapadni liječnici proučavaju bolesti i za svaku pojedinu bolest traže lijek koji djeluje na tu bolest za svakog čovjeka. I to je naravno do nekog stupnja uspješno (ili u nekim područjima). Istočne (tradicionalne) medicine izgleda idu malo drugačijim putem, oni analiziraju čovjeka kao cjelinu, a tek onda za pojedinačne probleme (tj. bolesti) propisuju "lijekove". Drugim riječima razni ljudi za istu bolest mogu dobiti različite lijekove ili postupke za liječenje.
Tako bi trebali pristupiti i analizi horoskopa. To bi značilo kako iste astrološke konfiguracije mogu dovesti do potpuno različitih efekata tj. pojedinačnih događaja. Pa čak i unutar jednog života kada gledamo konstelacije koje se ponavljaju možemo vidjeti različite efekte. Recimo Jupiter će ponovo nakon 12 godina doći na natalni položaj i napraviti cijeli krug svakih 12 godina, te imati iste aspekte svakih 12 godina. No sami konkretni događaji ili stanja su veoma različiti...
Osobno volim isprobavati razne astrološke tehnike. Dugo sam vremena stvarima pristupao na gornji način: uzmem neki važan događaje nečijeg života i gledam što je na nebu tih dana i pokušavam astrološkim čimbenicima objasniti neki događaj. No onda sam na neki način obrnuo stvari: nisam više gledao što se nekom desilo, već sam prvo astrološki analizirao cijeli život neke osobe i sva pojavljivanja, recimo, bitnih tranzita (ili progresija ili čega god), pokušavajući odrediti koja bi razdoblja bila važna u tom životu kao cjelini. Drugim riječima, gledao sam ključne aspekte (tranzite, progresije...) i kada se pojavljuju, a tek sam nakon toga išao gledati što se stvarno događalo u godinama koje su se činile ključnim ili kriznim. To jest nešto zahtjevniji pristup jer moramo detaljnije upoznati nečiji život i moramo astrološki proanalizirati cijeli život, a ne samo poneki izdvojeni događaj. Mi često imamo opće informacije o nekoj poznatoj osobi i čini nam se kako znamo sve o njoj, no ako ste ikada uzeli detaljnije proučiti život neke osobe tada vam se poimanje te osobe bitno mijenja. Kada tako pristupite zapravo puno bolje testirate i pojedine tehnike... I dobivate cjelovitu sliku nečijeg života - jer svaka tehnika može sporadično davati izvrsne rezultate (za neke izdvojene događaje), no može biti upitno da li ona konzistentno funkcionira u analizi cijelog života. Drugim riječima, kada gledamo unatrag i znamo što se desilo uvijek ćemo naći u nekoj tehnici nešto što "savršeno" objašnjava događaj. No da li bismo prije događaja tako nešto uopće pomislili, pa čak i da li bi mogli reći kako je to razdoblje posebno važno za tog čovjeka, to je predmet rasprave i istraživanja.
Na ovaj drugi način možete recimo uzeti sve tranzite Urana (ili Plutona, ili Neptuna...) koji se pojavljuju u nečijem životu i pogledajte što se događalo za pojedinih tranzita (ili direkcija, progresija)... Odjednom vam se otvara slika niza događaja u svezi s Uranom koja je malo šira od onoga što nam se čini ako promatramo samo jedan izdvojen aspekt Urana u nekom trenutku. Dobivate jednu malu priču koja je povezana sa značenjima Urana u toj natalnoj karti tj. životu.
Ili obrnuto, uzmite jedan natalni planet, pa pogledajte kada glavni tranziti tijekom života rade nešto prema tom planetu – to je druga vrsta serije ili niza povezanih događaja... To su zgodne vježba za upoznavanje sa načinom funkcioniranja planeta, ali i ponešto drugačijim uvidom od onog kojeg imate ako izdvojeno ili izolirano promatrate neki događaj u životu, koliko god on važan bio.
Postoji još jedan problem sa izdvojenom analizom pojedinih događaja. To je činjenica da se sami događaji ne dešavaju izolirano - uvijek nam se događa više stvari, na više područja života. Kada imamo probleme na poslu, može nam se istovremeno desiti rođenje djeteta; kada upoznamo i započnemo vezu možemo imati problema sa zdravljem... Drugim riječima događaji se ne dešavaju izolirano već su dio nekih širih ciklusa ili serija, pa bi i zato bilo razumnije govoriti o nizovima pojedinačnih događaja, a ne pojedinačnim zbivanjima. Zato jako volim helenističke tehnike planetarnih razdoblja koje imaju usađenu takvu ideja događaja i poimanja vremena - ne kao pojedinačnih trenutaka, već niza ili serija događaja koji sačinjavaju cjelinu. No o tome više nekom drugom prilikom...
Osim toga, postoje događaji koji su nam se činili strašno važni u trenutku događanja (recimo neke emotivne situacije poput ljubavi ili prekida veze), no s distance od desetak godina ili gledajući cijeli život to se može pokazati kao gotovo nebitna epizoda. Zato mislim da je bitno moći astrološki procijeniti koja su razdoblja važnija za nečiji život, čak i ako ne znamo što će se točno dešavati.
Ono što želim reći jest da će svaka astrološka tehnika koju isprobate savršeno funkcionirati za neki broj događaja u nečijem životu. No ako ste iole kritični i krenete analizirati, naprimjer sve aspekte neke tehnike kroz život, vidjeti ćete da je puno više trenutaka u kojima se nešto nije desilo (a postoji astrološki aspekt). I to su "događaji" kojima se također treba baviti, a ne ih ignorirati. Zašto tranzit Saturna preko Marsa nije donio nikakvih događaja ili stanja (a sedam godina kasnije u kvadratu jest...). Jer to se događa češće no što bi mi to htjeli priznati.
Mi astrolozi smo prečesto krajnje nekritični u svom radu. Neka nam se tehnika svidi i onda sve pokušavamo njome objasniti potpuno ignorirajući situacije gdje nešto ne funkcionira. Skloni smo "rastezati" simboliku do krajnjih granica kako bi život uklopili u naše astrološke okvire (ma koje tehnike koristili). Umjesto da korigiramo tehnike prema stvarnosti. O odgovornosti prema ljudima kojima izričete svoje prosudbe da ne govorim... Stoga apeliram na malo više istraživačkog truda u pristupu astrologiji - jer vjerujte mi, i vi ćete se puno bolje osjećati stečenim spoznajama.